Barmarkskjøring sprer seg over stadig større deler av Norge. I Finnmark er det nå mer enn 3.000 kilometer barmarksløyper. Dette kommer fram i Faktor på NRK 1 i kveld.
Forsker ved Norsk Institutt for Naturforskning, Hans Tømmervik, har fulgt utviklingen i over 20 år og er svært bekymret.
Dype spor
Naturforsker ved NINA, Hans Tømmervik, står og ser utover et myrområde på Kautokeinovidda. Over hele myra sees dype kjørespor fra terrengmotorsykler. I Norge er motorisert ferdsel i utmarka i utgangspunktet forbudt og reguleres svært strengt. I Finnmark er det i dag likevel over 3.000 kilometer med barmarksløyper.
– Jeg har fulgt med utviklinga siden 70-80-tallet og slik barmarkskjøring har bare bredt om seg, og ikke bare Kautokeino, men hele Finnmark, Troms og i Sør-Norge har dette blitt vanlig. Det er ikke et hyggelig syn, sier Tømmervik.
I Finnmark er det i mange kommuner svært lett å få dispensasjon fra motorferdselsforbudet. Tidligere varaordfører i Kautokeino, Isak Mathis O. Hætta, innrømmer at kommunen har en annen holdning enn det motorferdselsloven sier.
– Vi har aldri lagt skjul på at når det gjelder intensjonene til motorferdselsloven så bryter vi den hele tiden, sier Hætta.
Bør anmeldes
Kommuner som bryter motorferdselsloven om barmarkskjøring, bør anmeldes.
Det mener både Naturvernforbundet og politiet er veien å gå for å få ned antallet dispensasjoner på barmarkskjøring i Finnmark.
Tidligere varaordfører i Kautokeino har innrømmet at man i kommunen bryter loven bevisst, og dette kan ikke aksepteres.
–Kommunene bør anmeldes, sier politimester i Vest- Finnmark, Arild Aaserød.