– Broen kan kollapse, og det forventer vi at den skal gjøre. Det er bare snakk om tid, sier innsatsleder og brannsjef i Kvænangen, Nils Arnold Nilsen.
Han forklarer at vårflommen har tatt tak i pilarene til broen. Nå skal broen se ut som en liten U, når den egentlig skal være helt rett. Den skal ha seget mellom 0,5 og 1 meter på midten.
– Når selve bæringen har begynt å bevege på seg, så er det så tung at det er stor sannsynlighet for at den går i ubalanse. Dermed kommer den sannsynlig til å kollapse.
Ordfører Eirik Losnegaard Mevik ser det er dramatisk når landet deles i to, men at de er ved godt mot. Han har fått tilsendt flere bilder fra stedet.
– På midten av broen er det et element som har seget etter med cirka en halv meter. Hvis det blir borte så er ikke broen kjørbar på lang tid.
Her ser du hvordan elementet på broen har seget.
Foto: Nils Arild Nilsen163 km lang omkjøring
Trafikkoperatør Brita Bjerkli sier at broen kommer til å bli stengt i lang tid, i hvert fall en uke. Dermed er også E6 stengt, og landet delt i to.
Nå må bilister som skal mellom nord og sør i fylket via Finland. Fra Alta til Tromsø betyr dette at den 381 kilometer lange veien plutselig har blitt til en kjøretur på 544 kilometer.
– Vi er vant med at Kvænangsfjellet er stengt på vinterstid, men at det er stengt på den varmeste sommerdagen er litt uvanlig, sier Nilsen
Han sier også at gamlebroen, som forsvant i fjor, lå like ovenfor denne broen som nå er tatt. Det har tidligere ikke vært problemer med dagens bro.
Graver i elven
Statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker har vært i kontakt med Statens vegvesen, som har ansvaret for å ordne opp i vegen. De undersøker nå mulige måte å få gjenåpnet veien på, men statsforvalteren er foreløpig ikke informert om hvilke alternativer som Statens vegvesen går for.
I ytterste konsekvens sier Vik Aspaker at forsvaret kan bli bedt om å bistå.
Ifølge seksjonsleder for drift i nord hos Vegvesenet, Knut Øvervoll, er eksperter nå på veg fra Harstad til Kvænangen.
– Vi vet egentlig ikke mer før de har vært og vurdert situasjonen, og de sett på hva som skal gjøres.
NRK reporter på steder sier det nå drives med gravearbeid i elven, hvor store steiner legges foran bærekonstruksjonen. Dette er trolig for å dempe vannkreftene inn mot broen.
Nå graves det i elven for å minke vannkreftene mot broen.
Foto: Stian Strøm / NRK