Pressetalsmann Eystein Kvarving hos Forsvarssjefen sier det blir en utfordring å skaffe reservedeler, men sier at 330-skvadronen skal gjøre sitt ytterste for å holde de gamle redningshelikoptrene i drift.
– I det store og hele er det ganske vanskelig å opprettholde en så høy tilgjengelighetsgrad som Sea Kingen har. Den er på 98,5 prosent tilgjengelighet. Det er imponerende også for nyere flymaskiner, sier han.
I går ble det kjent at mens det ene Sea King-helikopteret på Banak i Finnmark ikke kunne ta av under redningsaksjonen i Nord-Lenangen onsdag, sto det andre havarert på fjellet.
Skal holde i 10 år til
Ifølge Kvarving skal det være mulig å drifte Sea King i ti år til.
– Ja, vi gjør alt vi kan for at det skal være mulig. Men det er svært krevende, og det vet vi fra før. Men vi gjør alt vi kan for å fortsatt redde liv med Sea King, det må det ikke være noen tvil om, sier han.
Han sier at det kan være utfordrende å operer gamle flymaskiner. Til tross for at statistikken er god.
– Det er veldig frustrerende for dem som opererer helikoptrene og dra ut å gjøre en innsats for å redde liv, å oppdage at man av tekniske årsaker ikke kan ta av.
Avhengig av å fornye
Han forteller at de som drifter og vedlikeholder helikoptrene gjør en viktig jobb, og er en av grunnene til at helikopteret i dag har såpass høy tilgjengelighetsgrad.
– Er det mulig å få tak i reservedeler?
– Det er kanskje det mest utfordrende av det å ha helikopter som vi har hatt i 40 år. Vi blir nødt til å leve med Sea King i cirka 10 år til. Da må vi ikke slippe tak i utvikling og fornying, som vi er avhengig av for å holde helikopteret oppe. Det må vi følge, sier han.
Nye helikopter
Kvarving ser fram til å få nye maskiner.
– Du kan si at det kunne vært bedre, men vi ser fram til prosessen med å hente inn nye helikopter. Vi ønsker oss nytt utstyr, men det er imponerende at Sea Kingen er relevant fortsatt. De som gjorde anskaffelsene den gang har gjort en imponerende jobb.