Forslaget om mer satsing på båtrutetrafikk til øysamfunnene i Vest-Finnmark har skapt både glede og irritasjon i de berørte kommunene.
Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen vil
.De to mindre kommunene har hatt et dramatisk fall i innbyggertallene, og nye båtruter vil kunne stagge utviklingen, mener Jakobsen.
Jubel i Hasvik og Måsøy
– Problemet er jo det at Hammerfest har mange attraktive arbeidsplasser både for yngre mennesker og andre. Dermed kan de lett støvsuge småkommunene for folk. Jeg synes det er et meget godt tilbud å prøve ut, sier ordfører i Måsøy kommune, John Aase.
Både han og kollega Eva Husby i Hasvik jubler over forslaget.
Lite jubel i Alta
Men i Alta er ordfører Geir Ove Bakken lite begeistret for forslaget.
– Jeg er jo litt overrasket over at Jacobsen ønsker å finansiere et bedre tilbud til disse kommunene gjennom å ta midler fra den viktige hurtigbåtforbindelsen mellom Alta og Hammerfest, som har vært et gode mellom de to store samfunnene.
Stadig færre passasjerer
Båtruteforbindelsen mellom Hammerfest og Alta ble etablert sommeren 2002 som et tiltak for å kunne transportere pendlere til og fra Melkøya.
Tall fra Veolia Transport viser at siden toppåret i 2003, med 35.000 passasjerer, har passasjergrunnlaget falt betraktelig. I 2009 var det nede på 18.000 passasjerer.
I dag er det 14 avganger på strekningen, hvorav under halvparten er rene direkteruter mellom de to byene.
Kan være mer nyttig å bruke pengene på noe annet
Samferdselsjef i Finnmark, Per Bjørn Holm Varsi, sier de har merket seg de stadig fallende passasjertallene på avgangene.
– Det kan kanskje være på sin plass med en vurdering av denne ruta nå. Det er mulig vi kan få mer samfunnsnytte av å bruke ressursene andre steder. Det vil i så fall en nærmere vurdering av behovene totalt sett avdekke.