Hopp til innhold

– Kundene legger ned bankene

Manglende interesse fra kundene årsaken til at små, lokale bankfilialer legges ned mener bankanalytiker.

Nordea i Vadsø

Nordeafilialen i Vadsø er en av seks filialer som legges ned.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Manglende interesse fra kundene årsaken til at små, lokale bankfilialer legges ned. Det mener bankanalytiker Jon Gunnar Pedersen i investeringsbanken Arctic Securities.

Nordea legger til neste år ned seks av sine bankfilialer fra Trøndelag og nordover.

Dette er en trend som vil bli sterkere i årene som kommer, mener Pedersen.

– Det er ikke bankene som legger ned filialene, det er kundene. Hadde det vært opp til bankene så ville de beholdt filialene, men utfordringen er at kundene i mindre og mindre grad forholder seg til banken på den måten.

I region Trøndelag og Nord-Norge forsvinner seks filialer i 2012, i Vadsø, Honningsvåg, Svolvær, Mo i Rana, Kyrksæterøra og Sistranda.

Flere på nett

Ifølge Pedersen ser ikke bankkundene lenger et behov for å oppsøke en filial for å få tjenestene de ønsker.

– Kundene går i større grad over til nettbank, og det er færre som går innom en bank for å hente penger eller bruke andre tradisjonelle banktjenester. Når det gjelder rådgivning vil folk ha så høy kompetanse som mulig, og den hjelpen er de villige til å få på andre måter enn å gå innom en bankfilial.

– Viktig med lokal kontakt
Kommunikasjonsdirektør Stig Arne Engen, Sparebanken Nord-Norge

Kommunikasjonsdirektør Stig Arne Engen, Sparebanken Nord-Norg

Foto: Sparebanken Nord-Norge

Det er likevel ikke alle banker som lar seg skremme av fallende interesse fra kundene.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Stig Arne Engen i Sparebanken Nord-Norge blir det uaktuelt å legge ned noen av deres lokale filialer.

– Vi ønsker å gjøre en forskjell for den enkelte kunden, og for regionen. Den forskjellen innebærer blant annet en større tilstedeværelse enn andre banker, og vi har ingen planer om å endre på det.

Les også: Vil mynter og sedler bli historie?

Les også: Frykter det pengeløse samfunnet

Banktjenester over internett kan ikke helt erstatte personlig kontakt, mener Engen.

– Er det hendelser i livet som krever en tett rådgivning og oppfølging, som for eksempel etablering av første hjem eller pensjonsspørsmål, så er en personlig relasjon til en bankrådgiver viktig. Det ser vi hos alle typer kunder, unge som eldre.

Bare starten

Bankanalytiker i Arctic Securities, Jon Gunnar Pedersen tror banktjenester over nett på sikt vil erstatte de små lokale bankfilialene.

– Det er ikke så veldig mange tjenester det blir vanskeligere å få tilgang til. Grunnen til at mange velger nett er at de føler de får tilgang til flere tjenester enn i en filial hvor det kan være begrenset kompetanse.

Det at man mister den personlige kontakten med en rådgiver, kan faktisk være et større tap for banken enn for kundene, tror Pedersen.

Nett-TV: Bli med Norge Rundt på Bankbussen i Luster.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark