Forskjellene er store i Norge når det gjelder praksis for dispensasjoner kommunene imellom.
– Tynset, Os og Tolga i Hedmark har årlig om lag 80 dispensasjoner, mens nabokommunene Midtre Gauldal og Holtålen i Sør-Trøndelag har om lag 800, forteller Erik Ydse i Statens naturoppsyn til NTB.
I Finnmark får hele 90 prosent av alle disp-søkere kjøre snøskuter dit de vil.
Ydses inntrykk er at kommuner som er liberale med dispensasjonene, har flere lovbrudd enn strengere kommuner, og han mener fylkesmennene i visse tilfeller bør intensivere lovlighetskontrollen.
Varsler kontroller
For å forebygge ulovlig kjøring og skader vil Reinpolitiet sammen med Statens naturoppsyn patruljere kommunene i Nord-Troms og Finnmark i påsken.
– Vi ønsker å avdekke kjøring som anses å være til fare for fører og passasjer, eller andre som befinner seg der kjøringen finner sted, sier Øvregård.
– Klatring eller såkalt highmarking er et eksempel på atferd som medfører risiko som ikke kan aksepteres.
Reinpolitiet ønsker også å begrense kjøring som skaper støy og er til sjenanse i hyttefelt.
Påskebråk
– Ønsker du å unngå å møte ulovlige snøskutere i påskefjellet, kan det være lurt å unngå steder hvor det har vært mye ulovlig kjøring den siste tiden, sier friluftspolitisk rådgiver Siri Meland i Norsk Friluftsliv til NTB.
Ifølge Norsk Friluftsliv er det registrert ulovlig skuterkjøring over hele landet.
– Det er ingen grunn til å tro at det skal bli mindre snøskuterkjøring i påsken. Det settes stadig nye rekorder i snøskutersalget her til lands, sier Meland og legger til at det i gjennomsnitt de siste fem årene har kommet 4.000 nyregistrerte snøskutere.
– Det er mye som tyder på at vi får en eksplosiv økning i antallet snøskutere som brukes til fornøyelseskjøring i Norge de neste årene, sier hun.
Større motorer
Erik Ydse i Statens naturoppsyn deler inntrykket av at ulovlig kjøring med snøskutere øker i omfang.
– At antallet snøskutere har økt, bidrar nok til at flere blir tatt i ulovlig fornøyelseskjøring. Som oftest er det menn mellom 18 og 40 år som bryter reglene. I mange tilfeller er de langt ute i utmarka. Mange kjøper dessuten rene klatreskutere som er bygd spesielt for skavlekjøring, sier han.
Miljøkoordinator Rolf Olav Sollied i Troms politidistrikt har det samme inntrykket – motorene blir større og snøscooterne nyere og råere.
– Bare lørdag registrerte vi tolv anmeldelser for ulovlig motorferdsel i Troms fylke, sier Sollied, som mener omfanget har økt de siste årene.
De som blir tatt for ulovlig kjøring, får en bot på 10.000 kroner.
- Les også: – Snøscooter-slipp vil gi flere skader
- Les også: Snart åpner 35 mil med scooterløyper