Det mener Frank Ingilæ, leder av Øst-Finnmark regionråd.
– I Øst-Finnmark kommer vi ikke til å akseptere at det kuttes i det rutetilbudet som Hurtigruten gir, sier Ingilæ.
Som NRK omtalte tidligere i dag, onsdag, gjør Alta Havn seg klar til å i fremtiden eventuelt kunne ta imot Hurtigruten. Ingilæ frykter at et eventuelt anløp til Alta vil påvirke seilingsmønsteret i det øvrige Finnmark.
Havnesjef ved Alta Havn Hans Roar Christiansen, derimot, tror ikke en utvidelse av terminalkaia i Alta vil frarøve cruiseturister fra populære reisemål som Hammerfest og Nordkapp.
– Viktig for infrastrukturen
Ingilæ, på sin side, understreker at Hurtigruten er en viktig del av infrastrukturen innen samferdsel i Øst-Finnmark – også av andre grunner enn turisme:
– Hurtigruten er også mer enn bare cruiseturisme, og begynner man å endre på det konseptet, blir det også et spørsmål om staten skal være med å betale for disse anløpene, sier Ingilæ.
– Den er transport av folk, varer og tjenester. I vinterhalvåret spesielt er det viktig for små steder, for Øst-Finnmark flere værharde fjelloverganger. For meg er det rart om man skal for eksempel kutte anløpene i Båtsfjord, Nordkyn eller Berlevåg som om vinteren alle har knallharde fjelloverganger, sier han.
– Svekker tilbudet
Planen om kanskje å ta imot Hurtigruten til Alta i fremtiden er et ledd i Alta Havn sine planer om å utvide kaiområdet, slik at det har kapasitet til å ta imot både cruiseskip og godsskip samtidig.
– Det er positivt at Alta satser på cruisehavn. Det ønsker jeg dem hjertelig velkommen til å gjøre. Men å gjøre det på en måte som svekker tilbudet til Hurtigruten synes jeg ikke noe om. Det bør Alta holde seg for god for, sier Ingilæ, som også er ordfører i Tana i Øst-Finnmark.