Hopp til innhold

- Staten skal betale bompengene

Frp med ny veifinansieringsmodell

Video nsps_upload_2009_8_2_13_26_45_1572.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Frp vil at staten skal betale folks bompenger. I dag var nestleder Per Sandberg i Finnsnes for å legge frem en del av partiets 100-dagersprogram.

Per Sandberg

Nestleder i Frp, Per Sandberg.

Foto: Gunn-Mari Eliseussen / NRK

Modellen Sandberg la frem går ut på at det på gitte steder settes opp telleverk som teller antallet biler som passerer. Staten går så inn og ”refuserer” bompengene etter antall passerte biler.

Sandberg sier at det i distriktene skal kunne søkes om en slik finansieringsmodell for prosjekter under 500 millioner kroner.

– Her konsentrerer vi oss om mange prosjekter som er glemt i Nasjonal Transportplan, men som er nødvendige å få på plass. Frp vil gi lokalsamfunnene et verktøy hvor man kan bygge nødvendig infrastruktur, uten at folk må betale bompenger. man teller antall biler som benytter seg av strekningen og sender regningen til staten.

Distriktspolitisk tiltak

Det er kun prosjekter som har en kostnadsramme på opp mot 500 millioner kroner som skal kunne benytte seg av denne ordningen. Dermed mener Sandberg at ordningen særlig vil komme distriktene til gode.

– Dette er et tiltak for små regionsenter som overhodet ikke er prioritert i Nasjonal Transportplan, og som kanskje må vente i 20-30 år på viktige veiprosjekter. Når det gjelder slike prosjekter som er ferdig utredet, så vil jeg garantere at en samferdselsminister fra Frp vil godkjenne søknaden.

Sanberg trekker frem Finnsnes i Troms som et eksempel på et lite sentrum som kunne trenge forbedret infrastruktur.

–Her er det nødvendigvis ikke veldig mye trafikk, men man har tungtransport som må gjennom sentrum, og slik er det i mange andre mindre steder i hele landet. Derfor legger vi frem denne pakken, slik at lokalsamfunnene selv kan finne ut hva de ønsker å gjøre for å skape mer trivsel og kanskje hindre fraflytting.

– Betaler nok fra før

Sandberg ønsker at ordningen skal finansieres gjennom de alerede eksisterende bil- og veiavgiftene. han mener dermed at bilistene ikke slipper helt unna regningen.

– Det er jo ikke slik at bilistene slipper unna noen regninger i Norge, de betaler inn rundt 60 milliarder kroner i året.

Hva mener du? Vil en slik ordning kunne gi bedre veier i Norge? Vil ordningen fungere? Diskutér her: