Fire av de største entreprenørselskapene her i landet er i sving og sprenger seg gjennom fjellet, bygger bruer og lager fjellskjæringer. Og nå har tunnelene på Telemarkssida fått godkjent egne navn.
Om lag 1.000 personer jobber nå med jernbanestrekningen hos de fire entreprenørselskapene NCC, Veidekke, Skanska og Implenia Norge og hos deres underleverandører.
Opp i 250 kilometer i timen
Men først om fire år kan togene i 200 og om mulig opp i 250 kilometer i timen, gjennom Eidangertunnellen, over Herregårdsbrua, gjennom Storbergettunnellen og den 230 meter lange Ønna bru, inn i Langangentunnellen og videre over seks bruer og gjennom fire korte og lange tunneler før toget bremser ned i Larvik. Anleggssjef Joel Barkhage hos entreprenøren NCC sier det er få meter igjen å sprenge i den vel 4.600 meter lange Storbergettunnellen.
– Det er rundt 40 meter igjen å sprenge av hovedtunnelen. Da skal all sprengning være avsluttet, og da begynner etterarbeidet. Siste tunnelsalve sprenges neste torsdag klokka 16.
– God framdrift
Alle tunnelene skal ha betongelementer i taket og bunn av tunnelene skal dekkes med bortimot en meter høyt gruslag som underlag for skinnene. Og så skal det tekniske installasjoner, avløpssystemer for vann, strømledning til togene, signalanlegg, nødlys og så videre. Trine B. Evensen er kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket, og hun sier det er god framdrift.
– Det har gått fort, men som vi har planlagt også. Det er etter planen.
– Planen var at en del av løsmassene skulle til Gunneklevfjorden. Hvor har dere gjort av løsmassene?
– Bare en liten del var tenkt å havne i Gunneklevfjorden, men det har ikke kommet til noen avtale. Vi har en del massedeponier langs traseen, stein fra Eidangertunnellen går til Bjørntvedtbruddet og Norcem. Mye blir også knust og brukt om igjen i traseen.
Vestfoldbanen + Sørlandsbanen
Den nye jernbanestrekningen fra Larvik til Grenland legger også grunnlaget for en sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Der er planlegginga i en tidlig fase. Trine Evensen tror dobbeltspor i hele Vestfold kommer først.
–Det er en del på gang lenger nord i Vestfold, både fra Drammen til Kobbervikdalen, fra Nykirke til Barkåker og fra Tønsberg til Larvik.
Når det gjelder den 22,5 kilometer lange strekningen mellom Porsgrunn og Larvik., så er det ikke mye togpassasjerene får se av naturen.
– Vi har rundt 75 prosent med tunnel på den strekningen, så det blir noen lysglimt her og der.
Se Jernbaneverkets egne bilder over Farriseidet–Porsgrunn fra lufta:
Reisetida fra 34 til 12 minutter
–Men reisetida går betraktelig ned mellom Grenland og Larvik?
– Ja, i dag bruker toget rundt 34 minutter, og når vi åpner kan vi kjøre strekningen på 12 minutter. Det er en kjempegevinst.
Derfor må vi nok vente i fire år til før vi kan sette opp farten til 200 kilometer i timen. Inntil videre må toget kjøre langs Farrisvannet.