Er det mulig å klemme en ost slik at det kommer vann ut?

Hovenga barnehage har undersøkt folkeeventyret «Gutten som kappåt med trollet». Og de har satt spørsmålstegn ved mye av det som skjer i historien. Kunnskapsministeren fikk høre hva barnehagebarna hadde gjort.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte Hovenga barnehage fordi de er del av prosjekt Nordic Bookworm

Kunnskapsministeren får høre hva barna har funnet ut etter å ha studert «Gutten som kappåt med trollet».

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har selv gått i barnehage i Porsgrunn en gang. Og han er svært interessert i hva som skjer av kunnskapsformidling i barnehagene.

– Jeg er her fordi Hovenga barnehage har vært veldig flinke til å kombinere lek og læring. Og det er det barnehagen handler om. Det skal være et sted hvor barna kan lære å utforske, og få lov til å stille spørsmål og være nysgjerrige, sier kunnskapsminister Isaksen.

Hovenga barnehage er, sammen med Flåtten og Radehuset barnehage i Porsgrunn, med i et prosjekt som Nordisk Ministerråd står bak. «Nordic Bookworm» tar for seg kjente folkeeventyr, og lar barna få leke seg gjennom dem. Det blir lagt stor vekt på vitenskap, teknologi og matematikk.

Lagd ost

Hanne Stulen Granly

Hanne Stulen Granly, virksomhetsleder i Flåtten barnehage, er svært entusiastisk for det nye prosjektet, hvor barn får leke seg med kjente eventyr.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Prosjektet er et samarbeid med de nordiske landene og Baltikum. Og det gir barnehagene mange muligheter til å utforske kjente eventyr og sagn.

– Noen har valgt å dramatisere. Noen har valgt en vitenskapelig tilnærming hvor de har brukt kjemi til å lage ost og smør. Noen leser. Noen reiser på tur i skogen og henter materialer der, sier Hanne Stulen Granly, virksomhetsleder i Flåtten barnehage.

I Flåtten barnehage ble alt dette slått sammen, og det ble laget en forestilling som de voksne i barnehagen holdt for barna. Det ble også laget rekvisitter til forestillingen.

– Det ble en kjempesuksess. Dette var veldig gøy, sier virksomhetslederen.

Kombinere lek og læring

Kunnskapsministeren mente prosjektet var svært interessant å følge opp. Og han var imponert over hvordan de hadde klart å gi barna en forståelse for ord, begreper, form, farge og antall.

– Dette er et godt eksempel på hvordan man kan kombinere lek og læring i barnehagen. Uten at barnehagen skal bli en skole, for det skal det ikke være, sier kunnskapsministeren.

Ville lure trollet

– Vi har brukt mye det med å telle og måle. Askeladden kaster jo en fugl. Vi har kastet fjær, blyanter, papir og steiner for å se hva som kommer lengst. og målt med tau, tommestokk og forskjellige ting, sier Stule Granly.

Han sier at barna synes dette er kjempegøy, og at de er lette å jobbe med, i hvert fall når de voksne er inspirerte. Da blir nemlig også barna inspirerte, og de kommer med innspill hele tiden.

– Fireårsgruppa ville veldig gjerne lure trollet. Så de laget en felle, og det var stort at de skulle lure trollet.

– Klarte de å lure trollet?

– Ja, vi liker å tro det. De liker å tro det, og vi liker å tro det, ler Hanne Stulen Granly.

Geitekillingen som kunne telle til ti

Neste folkeeventyr barna skal lære om er «Geitekillingen som kunne telle til ti». Og det synes kunnskapsministeren var et godt valg.

Barn fra Hovenga barnehage synger for kunnskapsministeren. Og Røe Isaksen hilser på barna etterpå

Barna i Hovenga barnehage snakker med kunnskapsministeren.

NRK anbefaler