– Barn er mindre opptatt av å lære klokka i dag enn det de var for noen år siden. De har mamma og pappa som ordner og passer på når de skal på ting og klarer seg med det, sier Liv Berit Nuland.
Nuland er lærer i 3. klasse på Borge skole i Porsgrunn. Bare seks av totalt 46 elever som er på skolen denne dagen har klokke på armen. Og omkring halvparten av elevene mestrer klokka. Flere av elevene mener de kan klokka, men en rask kontroll ved hjelp av vegguret avslører dem.
– Mange av dem tror de kan klokka, men de sliter hvis de får spørsmål om tidspunkter som ikke er hel eller halv, sier Nuland.
Ingen klokke
Et stort antall lærere på flere barneskoler bekrefter situasjonen. Mange barn i tredje- og fjerdeklasse kan ikke klokka. Eldre barn sliter også med å lære klokka.
I tredjeklasse på Vestsiden skole i Porsgrunn er det ingen av barna som har klokke på armen når NRK er innom. I klassen over, i fjerdeklasse, er det kun en elev som har klokke på armen. Og blant de 18 elevene er det åtte som kan klokka.
– Jeg kan klokka, sier Tiril Solvang og viser frem en rosa klokke.
– Det er nok slik at mange barn ikke kan klokka. Det har forandret seg en del de siste åra, sier rektor ved Vestsiden skole Tone Smemo Stølen.
Selger færre barneklokker
I to store montere hos Saastad Ur i Porsgrunn henger det barneklokker i alle farger. Men butikken selger færre av disse klokkene enn tidligere.
– Vi selger ikke mange barneur. Vi solgte mange flere før. Det er åpenbart mange barn som ikke kan klokka, sier Espen Saastad.
Urmakeren mener det er foreldrenes ansvar å lære barna klokka.
– Foreldrene må ta seg selv i nakken å lære barna klokka. Før kunne vi gi barna en tid og vente dem hjem på den tiden. Nå ringer foreldrene til barna sine når de skal komme hjem, sier Saastad.