Hopp til innhold

Noen fikk en lys idé

Ser du en hvit firkant eller en hvit strek i veien? Da står det sannsynligvis et stort kjøretøy på tvers foran deg.

Refleks på lastebil

Reflekser på lastebiler. Denne er gul, og det betyr at det enten er siden eller bakenden på en lastebil.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Før var det mange vogntog som hadde mange små røde lys langs kantene på tilhengere og lasteplan. Mange av dem var heller ikke helt lovlige. Nå er de i ferd med å forsvinne.

– Kunne tro de var mørkredde, sier Steinar Solgaard, inspektør i Statens vegvesen.

På veiene har det nå i stedet dukket opp lysende firkanter. Et EU-direktiv har gjort at norske vogntog må få refleksstriper. Alle kjøretøy over 7500 kilo må ha ekstra reflekser som markerer kantene på kjøretøyene. Og med så mange utenlandske lastebiler også på norske veier, blir det mange firkanter.

Steinar Solgaard

Steinar Solgaard, inspektør i Statens vegvesen, sier at de lysende Coca-Cola-bilene kan ha fått dispensasjon

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Vegvesenet er svært godt fornøyd med refleksene. Det er veldig bra. De synes godt. Det er et ledd i trafikksikkerheten, sier Steinar Solgaard.

Snø og reflekser

Snart kommer vinteren for fullt, og det kan skape problemer for refleksstripene. Snøfokk som legger seg på bilene, kan skjule refleksen.

– Snøen vil aldri skjule alt. Noe av refleksen vil alltids synes, sier Solgaard

Det er ikke bare bakenden på kjøretøyene som skal ha refleksstriper. Sidene skal også markeres. Stripene må ikke være laget som en firkant. Men det må være en strek nede og hjørnemarkeringer.

– Det holder egentlig med en strek nede, og hjørner oppe. Men mange lager en hel firkant, sier Solgaard.

Synes svært godt

Utenlandsk vogntog

Nye utenlandske vogntog har også firkanter bak seg

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Slike store refleksstriper har en fordel som Vegvesenet synes er svært bra.

– Når kjøretøyene parkerer eller står i vegkanten, så synes de svært godt. Da har de ofte ikke lys på heller, sier Solgaard.

Foreløpig er det bare kjøretøy over 7500 kilo som må ha denne markeringen. Dette er busser, kranbiler, tankbiler, vogntog og så videre. Tankbiler vil få en rund lysende ring bak seg. På lave hengere vil det holde med bare en strek.

Containere er regnet som last, og ikke en del av kjøretøyet. Det er heller ikke lov for personbiler å ha slike.

En annen fordel for denne type for kantmerking, er at det vil gi en ørliten innsparing av drivstoff. Vogntogene trenger ikke å produsere strøm til lyspærene. EU har innført et annet direktiv for nye personbiler, og det er at de ikke skal ha baklys på dagtid.

Hvit strek – brems

Refleksstripene er spesiallaget. De varer noe lenger enn reflekser som forgjengere bruker. De koster ganske mye, et par – tre hundre kroner for meteren. Men de er en del bedre også. Refleksstripene sender mer lys tilbake.

– Markeringen skal være gul eller rød bak, og gul eller hvit på siden. Og ser du en hvit strek eller firkant, da er du sikker på at du ser et vogntog fra siden. Det kan være en nyttig opplysning. Da er det bare å bremse. De er harde å treffe, sier Steinar Solgaard.

Forslag til reflekstriper

Forslag til refleksstriper. Førerhusene er unntatt refleksstriper

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark