SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
- Dette bidrar til å ødelegge fremtiden på jorda, sier Nils Henrik Ranum i Regnskogfondet. - Båtfolket er en gruppe som vet å sette pris på naturen, og slik sett bør de være med på å ta vare på naturen ikke bare i Norge, men også i Burma og Sentral-Afrika, sier han.
Polar bruker regnskogtrevirke i båter som dette.
Hadde Polarboat i Skien bare brukt plast da de etablerte produksjon av plastsnekka, ville det vært greit for miljøbevegelsen. Helt til båten skal skrotes. Men når Polarboat starter opp ny produksjon med en snekketype som markedsføres med "teakdekk og teakdørk gir et eksklusivt preg", da er Ranum i Regnskogfondet rystet over holdningene.
-Båtbransjen bruker mer og mer regnskogtømmer og er en av de verste bransjene i Norge i bruk av regnskogtømmer. Vi ser at det brukes mer av dette tømmeret i stadig mindre båter og treflatene i de store båtene øker.
Kundenes ønsker
John Olav Gjelstad i Polarboat sier det er umulig å levere holdbare båter uten teakdekk.
- Teak og maghogny er utprøvde treslag som egner seg veldig godt i båter. Dessuten er treslagene veldig pene og slik kundene ønsker. Samtidig skal vi ha respekt for regnskogproblematikken. Vi er derfor villige til å se på alternativer, sier han. Men Gjeldstad legger til at dette problemet blir ikke løst natta over.