Dette har du krav på når flyet er forsinket

En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at én av ti ikke vet at de har rettigheter når flyet er forsinket over tre timer.

Lange køer på Gardermoen

VIT RETTIGHETENE DINE: Mange passasjerer aner ikke hva de har krav på dersom flyet er forsinket.

Foto: Knut Falch / Scanpix

– Dette betyr at flyselskapene ikke gjør jobben sin. Flypassasjerer kan miste et måltid eller en erstatning de faktisk har krav på, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NRK.

Flyrettighetene gir deg rett til å bli tatt vare på ved forsinkelser. Du kan ha krav på mat og drikke, penger og hotellopphold. Rettighetene trer i kraft når flyet du skal reise med er to timer forsinket. Er flyet mer enn tre timer forsinket, har du også krav på et pengebeløp.

– Selv om passasjerene ikke vet hva de har krav på er det ikke deres ansvar å skulle vite det. Det er fryktelig frustrerende å ikke få verken vått eller tørt når blodsukkeret synker og ferien kanskje forkortes. Vi har til og med sett mennesker som må hentes av ambulanse fordi forsinkelser og lange køer i avgangshallen har gått ut over allmenntilstanden.

Blir flyet forsinket i over fem timer, regnes det som en innstilling, og du har rett til ombooking eller pengene tilbake.

Les også:

Dette kan du kreve

Ann Hege Skogly

Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet, sier flypassasjerer ikke vet hva de har krav på ved flyforsinkelser.

Foto: Kjell HÃ¥kon K. Larsen / Forbrukerrådet

Skogly sier at du ikke har rett til erstatning om forsinkelsen kommer av uforutsette årsaker som flyselskapet ikke rår over. Typiske eksempler er uvær og streik. Du har heller ikke krav på erstatning om du bli opplyst om endringer i reiseruten to uker før avreise.

– Vi har laget en rettighetskalkulator som kan hjelpe deg til å vite hva du har krav på ved forsinkelser. Vi oppfordrer passasjerene til å ta kontakt med flyselskapet så fort flyet er forsinket, sier Skogly.

Hun sier også det er svært viktig å spare på alle kvitteringer ved eventuelle forsinkelser.

– Kjøper du mat selv, er det viktig å spare på kvitteringene. Ta også vare på kvitteringen for billetten. Send en e-post til flyselskapet etter at du har kommet hjem, hvor du legger frem dokumentasjon og ber om tilbakebetaling.

Her er Forbrukerrådets tipsliste når flyet er forsinket:

  • Se etter informasjon fra flyselskapet
  • Ta kontakt med flyselskapet om du ikke får det du har krav på.
  • Spar på kvitteringer om du må legge ut for mat og drikke.
  • Klag til flyselskapet når du kommer hjem.
  • Transportklagenemnda for fly kan løse en uenighet mellom deg og flyselskapet.