Containere må sikres bedre

Containere som faller av lastebiler i fart, må sikres bedre. Det viser en rapport fra Statens Havarikommisjon.

Maristigentunnelen
Foto: Lars Gunleiksrud
Roald Marker
Journalist

- Ulykkesstatistikken med såkalte krokcontainere viser at det er nødvendig å se på regelverket for sikring av slik transport, sier Jan Molnes. Han er avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.

Dette er en type container som ofte brukes til transport av løsmasser, gjerne i forbindelse med rivningsarbeid. De står gjerne på byggeplasser der de kan bli utsatt for skader i forbindelse med lasting eller flytting.

Når de dras opp på bilen, er det anordninger på bilen som automatisk låser dem fast. Er de skadd, fungerer festemekanismen dårlig. Derfor er det viktig at sjåføren går ut av bilen og visuelt sjekker at de er godt festet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Conatainervelt i Fredrikstad

En søppelcontainer som veltet på rv 110 ved Fredrikstad 16. mai 2011 førte til stans i trafikken.

Foto: Petter Grimnes / NRK

Vegen stengt i 8 dager

Akkurat dette er et av punktene som blir påpekt i en rapport utarbeidet av Havarikommisjonen for trafikk. De har gransket fire alvorlige ulykker der containere har falt av under fart.

Ulykkene skjedde i tidsrommet 2009–2011. Arbeidet med å sikre containere, er igjen aktuelt.

I forrige uke falt en slik container av en lastebil på Fv. 37 i Maristigen på Rjukan. Rasoverbygget fikk store skader og vegen ble stengt i 8 dager.

Om uhellet skyldes feil på containeren, er ennå ikke klarlagt.

– Politiet etterforsker saken, som de alltid gjør ved slike ulykker, forteller Bjørn Sæter i Telemark politidistrikt.

Les også:

Enkle regler

Norges Lastebilforbund har tatt rapporten fra Havarikommisjonen alvorlig og innført punktet om sikring med i sine kurs, forteller fagansvarlig Rune Damm.

Rune Damm Fagsjef Norges Lastebileierforbund

Rune Damm Fagsjef Norges Lastebileierforbund.

Foto: Norges Lastebileierforbund

– Det er samme krav til sikring, uansett hva slags last man har. Vi har utarbeidet enkle regler i våre etterutdanningskurs for sjåfører. Selv om containerne festes automatisk, sier vi at sjåføren fysisk skal gå ut av bilen og sjekke dette, sier Damm.

– Har det gitt noen effekt?

– Det er ennå litt for tidlig å si om det har hjulpet.

Rapporten peker også på det bør innføres jevnlig kontroll av krokcontainere, påbygg og punktene der containerne er festet til bilen.

Havarikommisjonen forslår at den kontrollen bør utføres i samarbeid mellom Arbeidstilsynet og Statens vegvesen. Vegdirektoratet kjenner til de svake punktene, forteller Jon Molnes.

– Det kan være skjevhet i rammene, at festepunktet på containeren er skadd eller at det mangler vedlikehold etter skader.

Les rapporten her:

Temarapport om sikkerhetskritiske forhold ved krokcontainertransport | sht

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rasoverbygget på fylkesvei 37 er skadet

Fylkesveg 37 er stengt i 8 dager. Skadene er så store at Vegvesenet må jobbe to skift for å utbedre skadene.

Foto: Tor Arvid A. Gundersen / Statens vegvesen

Må stramme inn?

Men det er også et spørsmål om regelverket er godt nok. Det er et tema for diskusjon, mener Molnes.

– En kan si at regelverket er godt nok, men følger man ikke det i praksis, kan det være behov for mer detaljerte regler.

– Kan du si når dette arbeidet skal være ferdig?

– Dette er en viktig jobb, men vi får også pålegg om å prioritere andre oppgaver, slik at vi ikke kan si når vi blir ferdig.