Fakta
Det går fram av en foreløpig konsekvensutredning om utvidelse av havna som ble lagt fram i dag.
Jan Erik Lunde reagerer på innholdet.
Konklusjonen er at havneterminalen blir ulønnsom og rederiene vil velge andre havner, hvis Breviksterminalen blir pålagt å holde nattestengt. Samtidig slås det fast at natteåpen havn har negative miljøvirksninger.
Forsvant i sinne
Det var ikke akkurat lydløst da Jan Erik Lunde og et par andre toget ut av orienteringsmøtet og slengte døra igjen etter seg.
Styreformann Gunnar Abrahamsen i Grenland Havnevesen var heller ikke langt unna å gå fullstendig i svart. Etter å ha innkalt aviser, radio, fjernsyn og havnemotstandere til orientering om en utredning som kom direkte fra trykkeriet finner han seg ikke i å bli beskyldt for manipulering og lureri.
Negative konsekvenser
Bak strømmen av skjellsord og gjensidige beskyldninger, gir tross alt konsekvensutredningen svar på flere av de spørsmålene som har skapt debatt.
Det er negative konsekvenser for naboene både når det gjelder støy og vibrasjoner fra togpasseringer, skip og aktiviteter på havna. OG støyulempene er verst om natta.
Velger andre havner
Havnedirektør Finn Flogstad frykter at rederiene vil velge andre havner hvis Breviksterminalen blir pålagt nattestenging, og dermed raser lønnsomheten i havna sammen.
Sagt på en annen måte: Økonomien står i veien for miljø-tiltak.
Miljøbløff
Et annet paradoks er en diskusjon i NRK Telemark som skapte mye røre - etter at havnevesenet ble beskyldt for miljøbløff, fordi så mye av trafikken skulle gå på tunge vogntog og så lite på jernbane.
Miljøhavna Breviksterminalen vil få 300 tunge biler til og fra havna hvert eneste døgn, men bare seks tog inn til terminalen - ikke hver dag, men pr. uke.