Hopp til innhold

Bratsbergbanen - minutt for minutt

Her kan du bli med på togtur med Bratsbergbanen - minutt for minutt fra Notodden til Porsgrunn.

Bratsbergbanen
Foto: nils martin brandvik / nrk

9.februar i år var det 100 år siden kong Haakon åpnet togstrekningen fra Notodden til Skien for passasjertrafikk.

En aprildag i 2014 ble Bratsbergbanen rigget med kameraer, mikrofoner, eplekake og musikk. Turen kan du bli med på ved å klikke på videoen øverst i saken.

En spennende tur

Den gamle skinnegangen snor seg gjennom spennende landskap langs Heddalsvannet over Valebø og ikke minst gjennom hagene til folk mellom Skien og Porsgrunn.

Turen går igjennom en mengde tunneler, passerer nedlagte stasjoner og høye broer, og klamrer seg langs fjellveggen på sin trofaste ferd gjennom Telemark. Turen tar en time.

Les også:

Konsert på turen

Marjit Vinjerui

Marjit Vinjerui, Jan Birger Akerhaugen og Karoline Petersen holdt konsert underveis.

Foto: lars hansen / nrk

Telemarksartisten Marjit Vinjerui hadde ideen til turen. Hun har holdt konsert på tog før. Hennes første utenlandskonsert var på en tog i Derby i England.

Marjit hadde lyst til å holde en konsert på Bratsbergbanen, og NRK hengte seg på.

Marjit startet sin bandkarriere på Akkerhaugen stasjon, og har derfor et tett forhold til tog.

Den nedlagte stasjonen på Akkerhaugen har blitt sentrum for et usedvanlig aktivt musikkmiljø på Akkerhaugen.

For å toppe stemningen om bord hadde Marjit med seg hjemmelaget eplekake, laget av epler fra Telemark. Eplekaka gikk unna som varmt hvetebrød.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bratsbergbanen

Nils Martin Brandvik, André Karlsen og Thomas Nikolai Blekeli rigget tog og artister med kameraer og mikrofoner

Foto: lars hansen / nrk

Bratsbergbanens historie

4. desember 1916 åpnet den nye jernbanestrekningen fra Notodden – Hjuksebø – Nordagutu – Skien N og til Eidanger. Hele strekningen fikk navnet Bratsbergbanen.

Strekningen mellom Notodden og Borgestad ble elektrifisert 7. mai 1936. Fordi anlegget ikke har gjennomgått store moderniseringer siden, er det ikke mulig å holde høye hastigheter ved hjelp av det elektriske anlegget. Derfor benyttes i dag enmannsbetjente dieseltog av typen NSB Y1.

Disse togene ble i sin tid kjøpt fra Sverige.

Våren 2010 var banen nedleggingstruet, men Staten bestemte seg senere for å videreføre banen, i første rekke frem til 2014.

Sommeren 2011 var det en stor flom som førte til jordras under skinnene på Notodden stasjon som førte til at strekningen mellom Nordagutu og Notodden ble stengt en lengre periode.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark