Hopp til innhold

Bom med bru-bom?

Vegvesenet frykter at en bom for fotgjengere på Porsgrunnsbrua kan bli en felle i stedet for å gi økt sikkerhet.

Kvinne omkom på Porsgrunnsbrua
Foto: Schønhaug, Bj. Harry / SCANPIX

Nå er heller ikke porsgrunnsordføreren like overbevist om at en bom på fortauene kan hindre ulykker på Porsgrunnsbrua.

Lørdag døde en 84 år gammel kvinne da Porsgrunnsbrua åpnet seg, og hun falt ned i brufundamentet.

Les: 84 år gammel kvinne døde etter fall

Bom kan bli en felle

Mandag mente Porsgrunns ordfører, Øystein Beyer, at det burde settes opp bommer også på fortauene på brua. Etter et møte med vegvesenet og politiet tirsdag er han ikke lenger overbevist.

- Nå er jeg åpen for ulike tiltak, sier Beyer, og viser til vegvesenets ferske risikoanalyse som antyder sju mulige tiltak i lys av helgens dødsulykke.

Jan Vidar Myrland og Øystein Beyer

Seksjonsleder Jan Vidar Myrland fra Statens vegvesen (t.v.) og ordfører Øystein Beyer gikk mandag gjennom den ferske risikoanalysen for Porsgrunnsbrua.

Foto: Per Simon Mustvedt / NRK

Vegvesenet har i mange år vurdert å sperre fortauet på Porsgrunnsbrua med bom før bruklaffene blir hevet for å slippe båter under brua. I dag er det bare lys- og lydsignaler for fotgjengerne.

Men en fersk risikoanalyse trekker bom-løsningen i tvil. Blant annet er det frykt for at en bom kan bli en felle for folk som er på vei over brua når alarmen går, og at den kan føre til at fotgjengere trekker ut i veibanen for å komme bort fra bruklaffene før de åpner.

Vil sette inn flere tiltak

- Vi skal på nytt vurdere hva vi kan gjøre for å bedre sikkerheten på Porsgrunnsbrua. Her står det ikke på penger, men vi må være sikre på at de løsningene vi velger virkelig øker sikkerheten, sier seksjonsleder Jan Vidar Myrland i Statens vegvesen. Han varsler også flere nye tiltak.

- Vi kommer blant annet til å sette opp kameraer med bedre bildekvalitet, og vi kommer til å få mer lys i de mørke områdene ved bruklaffene, sier Myrland.

Et annet spørsmål som er reist er å redusere antall bruåpninger, slik de gjør i Tønsberg der klaffbrua har faste åpningstider. Men strømmen i Porsgrunnselva gjør at båter ikke kan ligge i elva mens de venter, og da kommer spørsmålet en det er nok kaiplass for ventende båter sommerstid.