Fint vær og snøsmelting lokker motorsyklene ut av vinterdvalen. Med vårslippet kommer også ulykkene.
Vinteren har tæret hardt på veiene og asfalten er gått i oppløsning flere steder. Når snøen forsvinner dukker det opp humper og løsgrus som utgjør en fare for motorsyklistene. Det er også mye smeltevann på veien som fryser i skyggeområdene.
– Det blir en periode med telehiv på de dårligste fylkesveiene våre. Vi må ta inn over oss at veiene ikke er optimale og at heller ikke førerferdighetene er på topp ennå, sier Nils Aage Tangvald i Norsk Motorcykkel Union (NMCU).
21 omkom i 2017
Mange er også litt stive i kroppen etter å ha gått og sett på sykkelen gjennom hele vinteren.
– Vi trenger å kjøre oss i gang for å bli gode motorsyklister, sier han.
Mens antallet ulykker med personbil går ned, er tendensen den motsatte blant motorsyklistene, ifølge Statens vegvesen. En MC-fører har om lag 12 ganger så høy risiko for å bli drept som en bilfører. Foreløpige tall viser at på landsbasis omkom 21 motorsyklister i trafikken i 2017.
En tredel av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd, det vil si at de kjørte med høy fart og/eller var ruspåvirket da ulykken skjedde. Dette er en liten gruppe førere, som er sterkt overrepresentert i statistikken.
– Noe av det viktigste vi jobber med er trygghet for MC-førere når de skal ut på veiene om våren, forteller Nils Aage Tangvald.
Opplæring
Hvert år arrangeres trafikksikkerhetsdager over hele landet. I Telemark samarbeider NMCU med vegvesen, politi og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) om arrangementet som foregår på Geiteryggen søndag 6. mai.
– Der deltar 100–120 personer på et utvidet føreropplæringskurs. hvor vi går gjennom det viktigste når det gjelder å kjøre motorsykkel, sier han, og fortsetter:
– Både motorsykkelen og sjåføren trenger å bli avrusta etter vinteren. Å komme i gang og få opp følelsen av å kjøre sykkel igjen etter å ha sittet bak rattet i en bil.
Kjører av veien
En stor del av ulykkene som skjer på motorsykkel er det Tangvald kaller aleineulykker.
– Vi kjører rett og slett av veien. Det er reine førerfeil. Og det er sånne ting som vi kan bøte med bedre kjøreopplæring, sier han.
Tall fra Trygg Trafikk viser at hele 27 prosent av alle motorsykkelulykker er utforkjøringer.
Selv om våren kan være utfordrende for motorsyklistene, er det ikke nødvendigvis da det skjer flest ulykker.
– De skjer på sommeren, sier Tangvald.
– Når vi blir tryggere på veien og det er flere i trafikkbildet, da skjer ulykkene.