Hopp til innhold

Bekymret før MC-sesongen

BAMBLE (NRK): Når snøen smelter avsløres vinterens herjinger med norske veier. Kombinasjonen av dårlige veier og rustne sjåfører bekymrer MC-førere.

Flere tar MC-lappen

VÅRTEGN: Når snøen smelter dukker motorsyklene opp på norske veier.

Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIX

Fint vær og snøsmelting lokker motorsyklene ut av vinterdvalen. Med vårslippet kommer også ulykkene.

Nils Aage Tangvald

Nils Aage Tangvald i NMCU Telemark gleder seg til han kan hente motorsykkelen ut av vinterdvalen.

Foto: Katrine Rohde Johannessen / NRK

Vinteren har tæret hardt på veiene og asfalten er gått i oppløsning flere steder. Når snøen forsvinner dukker det opp humper og løsgrus som utgjør en fare for motorsyklistene. Det er også mye smeltevann på veien som fryser i skyggeområdene.

– Det blir en periode med telehiv på de dårligste fylkesveiene våre. Vi må ta inn over oss at veiene ikke er optimale og at heller ikke førerferdighetene er på topp ennå, sier Nils Aage Tangvald i Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

21 omkom i 2017

Mange er også litt stive i kroppen etter å ha gått og sett på sykkelen gjennom hele vinteren.

– Vi trenger å kjøre oss i gang for å bli gode motorsyklister, sier han.

Hull i veien

Med våren avsløres tilstanden på veiene etter vinteren.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Mens antallet ulykker med personbil går ned, er tendensen den motsatte blant motorsyklistene, ifølge Statens vegvesen. En MC-fører har om lag 12 ganger så høy risiko for å bli drept som en bilfører. Foreløpige tall viser at på landsbasis omkom 21 motorsyklister i trafikken i 2017.

En tredel av MC-førerne omkom som en følge av ekstrem atferd, det vil si at de kjørte med høy fart og/eller var ruspåvirket da ulykken skjedde. Dette er en liten gruppe førere, som er sterkt overrepresentert i statistikken.

Drepte i MC-ulykker

2017

21*

2016

23

2015

21

2014

22

2013

24

2012

21

2011

17

2010

26

...

2000

46

* foreløpig tall. Kilde: SSB

– Noe av det viktigste vi jobber med er trygghet for MC-førere når de skal ut på veiene om våren, forteller Nils Aage Tangvald.

Opplæring

Hvert år arrangeres trafikksikkerhetsdager over hele landet. I Telemark samarbeider NMCU med vegvesen, politi og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) om arrangementet som foregår på Geiteryggen søndag 6. mai.

– Der deltar 100–120 personer på et utvidet føreropplæringskurs. hvor vi går gjennom det viktigste når det gjelder å kjøre motorsykkel, sier han, og fortsetter:

– Både motorsykkelen og sjåføren trenger å bli avrusta etter vinteren. Å komme i gang og få opp følelsen av å kjøre sykkel igjen etter å ha sittet bak rattet i en bil.

Dødsulykke Siggerudveien

Det gikk fryktelig galt da en bil og en motorsykkel frontkolliderte i Siggerudveien i Follo i august 2017. Motorsyklisten mistet livet.

Foto: Glenn Johansson

Kjører av veien

En stor del av ulykkene som skjer på motorsykkel er det Tangvald kaller aleineulykker.

– Vi kjører rett og slett av veien. Det er reine førerfeil. Og det er sånne ting som vi kan bøte med bedre kjøreopplæring, sier han.

Tall fra Trygg Trafikk viser at hele 27 prosent av alle motorsykkelulykker er utforkjøringer.

Selv om våren kan være utfordrende for motorsyklistene, er det ikke nødvendigvis da det skjer flest ulykker.

– De skjer på sommeren, sier Tangvald.

– Når vi blir tryggere på veien og det er flere i trafikkbildet, da skjer ulykkene.

Statens Vegvesen og trafikkskolene anbefaler motorsyklister å ta noen rolige turer på starten av sesongen. Det er viktig å bli vant til å kjøre igjen.

Her kan du se kjøreskolelærer Thomas Løbergs råd til våryre motorsyklister.