Hopp til innhold

– 50 000 færre lastebiler på veiene

Kravet om å få 24 meter lange vogntog og en tillatt vekt på 60 tonn øker nå i styrke. Skogindustrien er i krise og nå krever sagbruksnæringen strakstiltak.

Skogsbilvei

Om kravet går gjennom, vil det redusere trafikkmengden på norske veier med 50 000 kjøretøy i året, mener Norges Skogeierforbund. (arkivbilde)

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

I Norge er det lov til å ha vogntog på 22 meter, og en totalvekt på maksimalt 56 tonn. Kravet til skogeierne er to meter lengre og fire tonn tyngre.

Erland Løkken

Erland Løkken vil ha de samme rammevilkårene som konkurrentene har.

Foto: Bergene Holm AS

– Hvis du kjører 50 000 vogntog i året, betyr disse meterne kanskje liv og død for mange sagbruk og for norsk skogindustri, sier administrerende direktør Erland Løkken ved Bergene Holm AS.

I Sverige har de tillatt 60 tonn siden 1993. Skogeierne føler at de står 10 meter lengre bak startstreken enn det konkurrentene i nabolandet gjør.

– Vi klarer å konkurrere mot svensk trelast hvis vi får de samme rammevilkårene som våre konkurrenter har. Det er det vi sliter med nå. Vi er ikke på jakt etter statlig eierskap, men gi oss de rammevilkårene som våre konkurrenter har, så skal vi konkurrere og vinne, sier Løkken.

Les hva AT Skog mener det koster å kjøre de forskjellige vogntogene: Kostnader for tømmerbiler

Artikkelen fortsetter under bildet.

Et svensk vogntog på 24 meter

Et svensk vogntog på 24 meter.

Foto: Dag Skjølaas / Norges Skogeierforbund

– 50 000 færre lastebiler på veiene

Olav Veum

Olav A. Veum er leder i Norges Skogeierforbund.

Foto: Simon Thorsdal / AT Skog
Simon Thorsdal

Simon Thorsdal er næringspolitisk sjef i AT Skog.

Foto: AT Skog / AT Skog

Om kravet går gjennom, vil det redusere trafikkmengden på norske veier med 50 000 kjøretøy i året, mener Norges Skogeierforbund.

– I praksis er det fire tonn ekstra nyttelast per bil og det innebærer at vi kan redusere antall lastebiler med 200 biler per dag og 50 000 biler i året, sier Olav A. Veum, lederen for Norges Skogeierforbund, og fortsetter:

– Det innebærer store besparelser og det vil ha store miljøeffekter å kunne redusere transporten så mye.

– Store forskjeller

Simon Thorsdal i AT Skog mener at forskjellene mellom Sverige og Norge er store. Han henviste til en rapport Transportbrukernes Fellesorganisasjon (TF) lagde i 1998.

– Selv om rapporten er noen år, så har ikke betingelsene forandret seg mye, sier Simon Thorsdal.

Les: Transportbrukernes Fellesorganisasjons skisse over forskjellen på rammebetingelsene mellom Sverige og Norge: Svenske rammebetingelser

– Får se om det er mulig å gå enda lengre

Leder av næringskomiteen på Stortinget Terje Lien Aasland støtter kravet om lengre og tyngre tømmerbiler.

– Jeg mener vi må vurdere alle tiltak for å redusere inntransportkostnadene for tømmervirke. Nå er det allerede gjennomført et hastevedtak som nå tillater 24 meters lengde og en økning på hengerens tillatte totalvekt fra 30 til 32 tonn, men vi får se om det er mulig å gå enda lengre enn det der det er mulig, sier han til NRK.no.