Med ekstra mye båttrafikk på sommeren og med kajakkpadling som en økende trend, mener skipper på redningsskøyta UNI Kragerø, Thor-Erland Grunnsund, at padlerne må være forsiktige.
–Det begynner å bli flere som er utpå nå, og de må passe på og ta sine forholdsregler, sier Thor-Erland Grunnsund.
Men selv når alle forholdsregler er tatt, vil kajakkpadlere være utsatt, mener Grunnsund.
– De er jo flinke til å ha farger på seg, men de kan fort forsvinne i sjø og langs land. Så det å være godt synlig med bekledning og kanskje en sånn liten vimpel er viktig, sier Grunnsund.
Ulempe med vimpel
Sigmund Burø Hansen har padlet kajakk i 46 år og er veldig opptatt av sin egen sikkerhet på vannet, men selv bruker han ikke vimpel.
– Det er fordeler og ulemper med vimpel. Du er synlig, men hvis det er mye bølger og du skulle kantre og vippe deg opp igjen, så henger den fast. Og skulle du rulle så virker den jo nesten som en kjøl som henger igjen, mener Hansen.
– Derfor er ikke jeg så glad i vimpel, men jeg ville tenkt meg om hvis jeg skulle over et område med voldsom trafikk.
Har alltid med kniv
Hansen har 9 kajakker, og den han har tatt med på vannet nå er helt gul. Selv om han ikke har vimpel, så bruker han en oransje caps, slik at det som stikker høyest opp har en klar farge. Han har også med seg en hel del annet sikkerhetsutstyr.
– I vesten min har jeg blant annet en kniv, en fløyte, og en klokke.
Kniven har han alltid med i tilfelle han skulle rote seg inn i tau.
– Det er så jeg skal ha en sjanse til å kutte meg løs, men også hvis jeg skulle kantre og henge meg fast, sier han.
Handler om uvitenhet
Den ivrige kajakkpadleren opplever at folk oppfører seg ganske forskjellig i båttrafikken nå på sommeren.
– Noen er veldig hensynsfulle, mens andre er ikke. Jeg tror det beror på at det er mange som ikke vet hvordan de skal oppføre seg på vannet, sier Sigbjørn Burø Hansen.
– Vi må bruke hode
Han mener også at folk som padler med kajakk må være ekstra på vakt ute på sjøen.
– Det hjelper ikke hvor mye rett vi har, vi er de svakeste. Derfor må vi bruke hodet og passe på at vi ikke risikerer å bli utsatt for ulykker. Det å holde seg langs land og krysse der det er smalest, samt å være synlig er det beste vi kan gjøre, avslutter Hansen.