Sammen med de andre samarbeidspartiene i Skien ønsker Andersen at det settes i gang et prøveprosjekt med bybane mellom Skien og Porsgrunn.
Fokus på klima
Ideen om en bybane er ikke ny, men det er nytt at det nå ser ut til å være flertall for å satse på en slik løsning i Skien.
- Fokus er nå satt på klima. Det er ganske skummelt det som er i ferd med å skje, og jeg tror den erkjennelsen er med på at vi nå prøver å bidra litt alle sammen, sier Andersen.
I dag kjører 95 prosent av trafikantene i Grenland med bil. Nå vil ordføreren ha bilistene inn på buss og bane.
- Bybanen vil redusere behovet for veiutbygging ganske kraftig. Og på toppen av det hele hadde vi gjort veldig mye for klimaet, sier han.
Tror på finansiering
Statssekretær i Miljøverndepartementet, Henriette Westrin, går langt i å si at muligheten for å få penger til Grenland er større med en bybanesatsing, enn med den opprinnelige veipakka.
- I den opprinnelige veipakka, skulle ca 20 prosent av finansieringen gå til grønne tiltak. Det var også gjort et grundig arbeid på utbygging av veitrafikk for bilistene, men lite for miljøvennlig transport. Hvis de nå gjør et mye mer grundig forarbeid, og viser at de er villig til å prioritere miljøvennlig transport, er det et godt signal, sier Westrin.
- Fantastisk løsning
Et konsulentfirma på oppdrag fra Fylkeskommunen konkluderte i fjor med at det bør bygges en bybane fra Gulset gjennom Skien, vest for elva mot Porsgrunn, over Herøya og til Brevik eller Stathelle.
Prislappen er på en milliard kroner. Det vil ta tid, men Rolf Erling Andersen tror også dette kan være en god ide.
- Hvis vi hadde fått til dette, hadde det vært en fantastisk løsning. Vi får stå på og håpe og tro at vi får det til, sier Andersen.