– Foreløpig er dette bare en idé, det er selvsagt mange ting som må vurderes og utredes nærmere før man eventuelt går inn for å lage en ny øy. Vi vil gjerne høre hva folk synes om ideen, sier Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn KF.
Karlsen og Oslo Havn inviterer til folkemøte på Nesodden tirsdag 4. desember. Der er det tenkt at arkitekter fra Snøhetta, Link Landskap og Jensen & Skodvin Arkitekter skal fortelle om hvordan de ser for seg at øya kan se ut.
– Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski blir Nordens lengste jernbanetunnel. Når man har laget tunellen og utvidet Bekkelaget renseanlegg, sitter man igjen med stein tilsvarende tre Kheopspyramider. Vi er opptatte av at denne steinen skal gjenbrukes til noe nyttig for oss alle, sier Karlsen.
Har flere forslag
Etter at Follobanen er bygget og Bekkelaget renseanlegg er utvidet, sitter man igjen med ca 900.000 lastebillass med steinmasse. Jernbaneverket har tidligere gått ut bredt og bedt om forslag til hva steinmassen kan brukes til.
- Les mer:
– Vi har vært i dialog med Oslo Havn akkurat som vi har vært i kontakt med andre som har kommet med forslag, opplyser Thor Stenersen, prosjektleder for Follobanen.
Jernbaneverket har således ikke bestemt seg for hvem som skal få steinmassene. Stenersen sier likevel at de stiller seg positive til forslaget om å bygge en øy i Bunnfjorden, og da spesielt den korte reiseveien. Men mye må på plass før en avgjørelse kan tas.
– Det er et stykke fram. En fullstendig reguleringsplan akseptert av Nesodden kommune må være på plass.
– Både positive og negative effekter
Oslo Havn ønsker å frakte steinen med lekter ut til Storeflua, som er en naturlig grunne midt mellom Ljansbruket og Hellvik. Der skal en øy på opp mot 300 dekar utformes.
– Det vil føre til mye forurensning, støy og tungtrafikk på et allerede svært belastet vegnett. Vi vil spare miljøet for store belastninger dersom vi kunne frakte denne steinen sjøveien, sier Karlsen.
Det er ikke bare miljøet på land som påvirkes av Oslo Havns forslag.
– Å bygge en slik ny øy vil trolig både ha positive og negative effekter for miljøet. På den positive siden kan vi få flere hekkeplasser for fugler og legge til rette for truede arter, men vi må også se på hvilke konsekvenser en slik ny øy kan få for vannstrømmer og livet under vann. Foreløpig er vi i idefasen. Skal vi gå videre, vil det selvsagt bli gjennomført en konsekvensutredning, sier Karlsen.
Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus vil foreløpig ikke kommentere forslaget fra Oslo Havn, men sier på generelt grunnlag at dette må behandles som alle andre prosjekter med utfylling av sjøen.
Første lass høsten 2013
Om det skal gjøres alvor av planene om å bygge en ny øy i Bunnfjorden, må Oslo Havn kaste seg rundt. Jernbaneverket opplyser om at de har kommet et stykke på vei med flere aktører som ønsker seg steinmassene.
Første lass med steinmasser hentes ut i omleggingen av Østfoldbanen i tredje kvartal 2013, mens renseanlegget på Bekkelaget utvides i 2014. Resterende masser vil være klare i 2016.