Hopp til innhold

Svarer for sent på nødtelefoner

De som ringer etter hjelp ved ulykker eller akutt sykdom i Oslo og Akershus risikerer fortsatt for lang ventetid. AMK-sentralen i Oslo og Akershus har ikke nådd kravene som er satt til å svare.

Øyvind Skraastad

Nye rutiner skal få ned ventetiden for de som ringer medisinsk nødtelefon ved Oslo Universitetssykehus, sier klinikkleder Øyvind Skraastad.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– De siste tallene vi har fått, fra september, viser en bedring. Men Oslo Universitetssykehus er ennå ikke i mål i forhold til de kravene vi har satt, sier Jan Fredrik Andresen direktør i Statens Helsetilsyn.

Helsetilsynet krever blant annet at alle som ringer til medisinsk nødtelefon skal få svar innen 20 sekunder, men den siste målingen med tall fra september viser at seks prosent av innringerne må vente lenger enn dette.

Dermed opprettholdes varselet om tvangsmulkt hvis forholdene ikke er i orden innen 1. januar 2014.

Nye rutiner

Oslo Universitetssykehus er i ferd med å innføre nye rutiner og ny teknologi for å få ned ventetiden, sier Øyvind Skraastad leder ved akuttklinikken.

– Vi har mange telefoner som egentlig skulle gått til legevakten, omkring 70 000 i året. Til nå har operatørene våre ventet i telefonen til den er tatt på legevakten. Nå går vi over til å legge på etter at samtalen er satt over. I tillegg ønsker vi å flytte bestilling av rene transportoppdrag med ambulanse. Dette utgjør også omkring 70 000 telefoner i året, sier han.

Kontinuerlig rekruttering

Ved AMK-sentralen er også bemanningen et problem. Det er omkring 75 ansatte, men stor arbeidsbelastning gjør at mange slutter i jobben.

– Vi har en kontinuerlig rekrutteringsprosess som har gått over flere år. Vi prøver å få tak i folk som passer til jobben og så må vi legge inn at det går en tid før de blir gode nok til å gjøre jobben, fortsetter Skraastad.

Han er mest opptatt av å få ned ventetiden så mye at ingen blir så utålmodige at de legger på uten å få kontakt.

– Vi har ikke noen telling nå hvor mange som legger på uten å få svar, men vi vet at vi har mistet noen samtaler, sier Skraastad.

På forsommeren 2013 ble bare 80 prosent av samtalene tatt innen 20 sekunder, nå blir 93,8 prosent av samtalene tatt innen 20 sekunder.

Vet ikke når målet er nådd

Statens helsetilsyn pålegger Oslo universitetssykehus å sette inn tiltak som sikrer at 90 prosent av anropene til medisinsk nødtelefon 113 besvares innen 10 sekunder og at ingen anrop skal ha svartid over 20 sekunder.

I september, som er siste rapportering fra AMK-sentralen, ble 72,6 prosent av samtalene tatt innen 10 sekunder, 93,8 prosent ble tatt innen 20 sekunder.

– Nå har vi varslet tvangsmulkt i god tid før det blir aktuelt å sette den i verk, for å varsle at man må holde hastigheten opp i forhold til forbedring. Men vi har god tro på at OUS skal nå målet innen nyttår, sier Andresen direktør i Helsetilsynet.

– Helsetilsynet har satt et krav til oss. Det betyr at vi må sette inn de tiltakene vi kan. Så må vi regne med at effekten kommer. Men det er vanskelig for meg å si akkurat når vi er i mål med kravene fra Helsetilsynet, avslutter klinikkleder Skraastad.