Hopp til innhold

Rekord-snøfallet i Oslo: – Vil ta flere uker å kjøre bort snøen

Halvannen uke etter at det ble satt snørekord i Oslo er det fortsatt vanskelig å ta seg fram på mange fortau og sykkelveier.

Kommunen snøfreser og kjører bort snøen.

KORSVOLL: De siste dagene har snøen blitt kjørt vekk fra mange boliggater i bydel Nordre Aker. Her fra Langmyrveien på Korsvoll.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Og det vil fortsatt ta en god stund før alt som skal fjernes er kjørt bort.

– Vi har nok noen ukers arbeid før vi har kontroll på det mest prekære, sier seksjonssjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum.

Da skal det helst ikke komme særlig mye påfyll av snø i mellomtiden.

– Så er det mange gode ønsker og behov. Hvis vi skulle kjørt bort all snøen, hadde vi nok snakket om måneder.

Oslo – Kirkenes

– Hvorfor tar dette så lang tid?

– Oslo er en stor by. Vi har et stort veinett. Det er også en begrensning på deponikapasiteten, sier brøytesjefen i Oslo kommune.

Joakim Hjertum

Joakim Hjertum er seksjonssjef i Bymiljøetaten.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

Hadde Oslos veinett vært strukket ut, ville det gått fra Oslo til Kirkenes.

Det får ikke kommunen gjort noe med.

Når det gjelder kapasiteten der snøen havner til slutt, er det bedring i sikte, men ikke før neste vinter.

Det kommer vi tilbake til.

Fortau og sykkelveier

Da snøen lavet ned i forrige uke, ga det seg ikke før det var satt ny rekord i deler av Oslo.

Les også Fortsatt store forsinkelser på Østlandet etter snøkaos

En traktor brøyter snø i hovedstaden. På bildet ser man en traktor med en stor snøskuffe foran.

Snøfallet var også tema i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg onsdag.

Ruter og Bymiljøetaten svarte på spørsmål om kollektivtrafikk og brøyting.

Les også Stoppa alle bussar i mykje av Oslo – byråden er fornøgd

snø Oslo Sagene Ullevål

Flere av politikerne delte befolkningens utålmodighet med at mange fortau og sykkelveier fortsatt ikke er framkommelige.

Ifølge divisjonsdirektør i Bymiljøetaten Rune Gjøs måtte snøen bare brøytes ut til siden for å gjøre veiene fremkommelige.

Brøytetraktor på Hasle

Brøytemannskapene hadde sin fulle hyre med å holde veiene fri for snø tirsdag i forrige uke. Men arbeidet er ennå ikke over.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

Mange steder, særlig i indre by, var det ikke mulig å komme til på fortauene på grunn av parkerte biler.

Snø i Oslo, St. Hanshaugen

Slik så det ut på St.Hanshaugen da snøfallet omsder ga seg i forrige uke.

Foto: Håkon Benjaminsen / NRK

Freser ut snøen

Arbeidet med å kjøre bort snøen startet natt til søndag.

– Det foregår på flere måter. Det ene er at vi freser snø ut i nærområder eller kantareal der vi har det. Det andre er at vi kjører bort snø der vi ikke har den muligheten.

– Vi har alt av kapasitet og materiell i gang. Det er en ganske tung operasjon. Bare som et eksempel: I løpet av mandag kjørte vi bort 70 billass med snø bare fra sykkelfeltene i halve Grefsenveien, sa Rune Gjøs.

At det slo om til mildvær skapte en ekstra utfordring.

– Deler av den kapasiteten vi skulle ha brukt til å fjerne snø har blitt brukt til å salte, strø, salte, strø, sa Gjøs.

Bybetjenter i Oslo

Rune Gjøs er divisjonsdirektør i Bymiljøetaten.

Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRK

Parkering forbudt

Ifølge brøytesjef Hjertum har fortauene høy prioritet.

– Begynner folk å gå i veibanen, kan man stille spørsmål ved trafikksikkerheten. Kjører biler på fortau, er heller ikke trafikksikkerheten særlig god, sier han.

Skal brøytemannskapene komme til med traktor og få frest snøen opp i lastebilene, må bilene vekk.

Brøytefolkene tar gate for gate.

Bymiljøetaten oppdaterer oversikten på sine nettsider fortløpende over hvilke gater og veier som får parkering forbudt-skilt.

Har bare Terje

Men mange steder må folk smøre seg med tålmodighet.

Oslo har i dag bare én endestasjon for snøen. Det er lekteren S/S Terje, snøsmelteanlegget på Oslo havn.

Snølekteren Terje på Oslo havn

Snølekteren Terje smelter og renser snøen og slipper vannet ut i fjorden på Grønlikaia.

Foto: NCC

Terje har bare kapasitet til å smelte og rense et visst antall lastebillass i timen.

Er det mye snø, må den derfor dumpes midlertidig på utvalgte parkeringsplasser rundt i byen før den fraktes videre til Terje.

Det fører til dobbeltarbeid og er ikke ideelt, ifølge Joakim Hjertum.

Neste vinter vil det imidlertid være mulig å bruke det midlertidige snødeponiet på Åsland lengst sør i Oslo permanent.

– Nå jobber vi med å lage et nytt renseanlegg på Åsland. Da kan en del av snøen som vi må fjerne fra boligveiene, kjøres til Åsland og ikke til Terje. Da får vi bedre kapasitet, sier han.

Les også Kaosvinteren oppsummert – nær 25.000 klager og over 200 millioner i brøytesprekk

Snøkaos i Oslo