Og det vil fortsatt ta en god stund før alt som skal fjernes er kjørt bort.
– Vi har nok noen ukers arbeid før vi har kontroll på det mest prekære, sier seksjonssjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertum.
Da skal det helst ikke komme særlig mye påfyll av snø i mellomtiden.
– Så er det mange gode ønsker og behov. Hvis vi skulle kjørt bort all snøen, hadde vi nok snakket om måneder.
Oslo – Kirkenes
– Hvorfor tar dette så lang tid?
– Oslo er en stor by. Vi har et stort veinett. Det er også en begrensning på deponikapasiteten, sier brøytesjefen i Oslo kommune.
Joakim Hjertum er seksjonssjef i Bymiljøetaten.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKHadde Oslos veinett vært strukket ut, ville det gått fra Oslo til Kirkenes.
Det får ikke kommunen gjort noe med.
Når det gjelder kapasiteten der snøen havner til slutt, er det bedring i sikte, men ikke før neste vinter.
Det kommer vi tilbake til.
Fortau og sykkelveier
Da snøen lavet ned i forrige uke, ga det seg ikke før det var satt ny rekord i deler av Oslo.
Snøfallet var også tema i bystyrets samferdsels- og miljøutvalg onsdag.
Ruter og Bymiljøetaten svarte på spørsmål om kollektivtrafikk og brøyting.
Flere av politikerne delte befolkningens utålmodighet med at mange fortau og sykkelveier fortsatt ikke er framkommelige.
Ifølge divisjonsdirektør i Bymiljøetaten Rune Gjøs måtte snøen bare brøytes ut til siden for å gjøre veiene fremkommelige.
Brøytemannskapene hadde sin fulle hyre med å holde veiene fri for snø tirsdag i forrige uke. Men arbeidet er ennå ikke over.
Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRKMange steder, særlig i indre by, var det ikke mulig å komme til på fortauene på grunn av parkerte biler.
Slik så det ut på St.Hanshaugen da snøfallet omsder ga seg i forrige uke.
Foto: Håkon Benjaminsen / NRKFreser ut snøen
Arbeidet med å kjøre bort snøen startet natt til søndag.
– Det foregår på flere måter. Det ene er at vi freser snø ut i nærområder eller kantareal der vi har det. Det andre er at vi kjører bort snø der vi ikke har den muligheten.
– Vi har alt av kapasitet og materiell i gang. Det er en ganske tung operasjon. Bare som et eksempel: I løpet av mandag kjørte vi bort 70 billass med snø bare fra sykkelfeltene i halve Grefsenveien, sa Rune Gjøs.
At det slo om til mildvær skapte en ekstra utfordring.
– Deler av den kapasiteten vi skulle ha brukt til å fjerne snø har blitt brukt til å salte, strø, salte, strø, sa Gjøs.
Rune Gjøs er divisjonsdirektør i Bymiljøetaten.
Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRKParkering forbudt
Ifølge brøytesjef Hjertum har fortauene høy prioritet.
– Begynner folk å gå i veibanen, kan man stille spørsmål ved trafikksikkerheten. Kjører biler på fortau, er heller ikke trafikksikkerheten særlig god, sier han.
Skal brøytemannskapene komme til med traktor og få frest snøen opp i lastebilene, må bilene vekk.
Brøytefolkene tar gate for gate.
Bymiljøetaten oppdaterer oversikten på sine nettsider fortløpende over hvilke gater og veier som får parkering forbudt-skilt.
Har bare Terje
Men mange steder må folk smøre seg med tålmodighet.
Oslo har i dag bare én endestasjon for snøen. Det er lekteren S/S Terje, snøsmelteanlegget på Oslo havn.
Snølekteren Terje smelter og renser snøen og slipper vannet ut i fjorden på Grønlikaia.
Foto: NCCTerje har bare kapasitet til å smelte og rense et visst antall lastebillass i timen.
Er det mye snø, må den derfor dumpes midlertidig på utvalgte parkeringsplasser rundt i byen før den fraktes videre til Terje.
Det fører til dobbeltarbeid og er ikke ideelt, ifølge Joakim Hjertum.
Neste vinter vil det imidlertid være mulig å bruke det midlertidige snødeponiet på Åsland lengst sør i Oslo permanent.
– Nå jobber vi med å lage et nytt renseanlegg på Åsland. Da kan en del av snøen som vi må fjerne fra boligveiene, kjøres til Åsland og ikke til Terje. Da får vi bedre kapasitet, sier han.