Hopp til innhold

Nekter passasjerer ulovlig

Maxitaxier nekter å ta med passasjerer hvis de er for få. Ulovlig, sier Næringsetaten.

Taxi
Foto: Scanpix

Du ser det det hver fredags- og lørdagskveld i Oslo sentrum: Lange køer med folk som venter på drosje, mens maxitaxier står ledige like ved. Men spør du om de vil kjøre deg hjem, er svaret nei. For får sjåføren flere enn fire passasjerer i bilen, kan han tjene opptil fire ganger så mye på en og samme tur.

Men å nekte passasjerer er ulovlig.

Like regler for alle taxier

- Det er ingen egne særegler for maxitaxier, det er like regler for alle taxier. Det betyr at om en taxi er ledig og publikum ber om å få ta den taxien, har sjåføren plikt til å ta med publikum, sier direktør i Næringsetaten i Oslo kommune, Gunnhild Haugen.

Drosjereglementet for Oslo og Akershus er helt klart. Det fastslår at drosjesjåfører plikter å kjøre alle turer når drosjen er ledig og publikum ber om det.

Denne kjøreplikten gjelder både vanlige drosjer og maxitaxier.

- Reglementet må endres

Drosjesentralene Oslo taxi og Norgestaxi er klar over at maxitaxier nekter passasjerer ulovlig. Informasjonssjef i Oslo Taxi, Lars Dolva, mener imidlertid det er reglementet det er noe galt med.

- Dette er et eksempel på at reglementet trenger modernisering. Når maxitaxier frakter flere passasjerer i samme bil, er det både effektiv og miljøvennlig transport. Jeg vil kalle dette en markedstilpasning. Maxitaxier er ment for å ta store grupper, og det tror jeg publikum forstår.

- Bør ikke reglene følges?

- Jo, men dette er et åpenbart mangelfullt regelverk.

Vil ha ledige maxitaxier

Heller ikke Taxi2s styreleder, Henning Holstad, synes det gjør noe at drosjereglementet blir brutt.

- Er man mange personer, er det billigere å kjøre maxitaxi enn å velge flere biler. Sentralene ønsker å ha kapasitet på maxitaxier tilstede i systemet, og hvis maxitaxiene hele tiden kjører bare én person, får man ikke tak i dem når man ringer en sentral og skal ha dem, sier han.

Drosjenæringen vet altså om ulovlighetene, men griper ikke inn. Brudd på drosjereglementet kan føre til advarsler, bøter eller inndragning av drosjeløyve eller kjøreseddel. Og Næringsetaten oppfordrer drosjesentralene til å politianmelde sjåfører som bryter reglementet.

- Sentralene har ansvar for å politianmelde det dersom de avdekker straffbare forhold, sier Gunnhild Haugen.