Hopp til innhold

Lokker toppstudenter til lærerjobb

Utdanningsetaten lokker toppstudenter med jobbintervju hos StatoilHydro, hvis de først sier ja til å undervise elever i Groruddalen.

Tavle
Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

- Jeg har stor tro på at dette vil føre til at elevene kommer til å lære mer, sier skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard.

Konseptet er bygget på en amerikansk modell, som har fått navnet «Teach First».

- Den innebærer at vi skal rekruttere noen av de skarpeste hodene, de dyktigste mastergradskandidatene innenfor mattematikk og naturfag, til å jobbe i osloskolen, forklarer Torger Ødegaard.

Lokker med jobbintervju

Statoil Hydro er samarbeidspartner i prosjektet, og for toppkandidatene som kommer til Groruddalen, er gulroten et jobbintervju hos StatoilHydro når engasjementet er avsluttet.

Men Ødegaard tror både elevene og de nye lærerne kan få mer ut av opplegget:

- Målet er å øke læringstrykket, og bidra til at elevene lærer mer. Erfaringen fra England viser også at det er en fin måte å rekruttere på, for flere av disse unge menneskene ønsker faktisk å fortsette å være i skolen etter at prosjektet er ferdig, sier han.

- Håper vi kan utvide

I første omgang er det kun skolene i Groruddalen som får nyte godt av rekrutteringen:

- Vi startet nå i første omgang med 20 kandidater, og prosjektet går over to år. Blir det vellykket håper jeg at vi kan fortsette, og kanskje utvide, sier Ødegaard.

Rektor Petter Hagen ved Apalløkka skole håper hans elever blir noen av de som får ny lærer etter skolestart neste sommer:

- Konseptet er utrolig spennende, og jeg har stor tro på det, sier han til Dagens Næringsliv.