Hovedmålet er å styrke miljøvennlig person- og godstransport, oppnå bedre luftkvalitet og mindre støy, estetisk opprustning, universell utforming og trafikksikkerhet.
Programmet skal bidra til at Groruddalen inngår som en integrert del av et mijøvennlig transportsystem for Oslo-regionen.
Tiltak:
- Bygging av gang/sykkelbro over E6 ved Furuset senter
- Prosjektering. Miljøprioritert gjennomkjøring (MPG) - nedre Kalbakkvei fra Kalbakken til Bedriftveien
- Støyskjermingstiltak i Nedre Kalbakkvei nord for Bedriftsveien
- Støyskjermingstiltak i Brobekkveien nord for Østre Aker vei
- Sykkelparkering i tilknytning til kollektivknutepunkter (ikke kartfestet)
- Bedre kollektivtilbud i Groruddalen - styrking av tverrgående busser, Furuset -Grorud T.
- Gang/sykkelbru over Ytre Ringvei ved Tveita
- Prosjektering av gang- sykkelvei langs Tvetenveien
- Kollektivtiltak i Groruddalen (ikke kartfestet)
- Gang/sykkelbru fra Fyrstikkbakken til Nils Hansens vei
- Trondheimsveien - miljøfartsgrense
- Mur langs Rv 4 - mindre utbedring ved Veitvet
- Rv 4 - overhøydejustering ved Kalbakken
- Oppgradering av Nedre Kalbakkvei, parsell Strømsveien-Alfasetveien
- Rv 163 - ombygging av kryss og ramper på Brobekkveien
- Rv 163 - Støyskjermingstiltak ved Stigenga
- Tiltak på Grorudbanen og Furusetbanen (oppgradring av stasjoner, bedre tilgjengelighet til stasjoner)
- Diverse fremkommelighetstiltak (ikke kartfestet)
- Tilgjengelighet for stoppe- og omstigningssteder, park & ride (ikke kartfestet)
- Oppussing av Haugenstua stasjon, ny adkomst og plattform
- Fornyelse og modernisering av Alnabruterminalen
Staten bevilger 139 millioner kroner til dette programmet, mens kommunen bevilger 24,6 millioner kroner fra det ordinære budsjettet og 12,6 millioner kroner i Groruddalsmidler.