Hopp til innhold

Groruddalssatsingen - Program 1

Miljøvennlig transport i Groruddalen 

Hovedmålet er å styrke miljøvennlig person- og godstransport, oppnå bedre luftkvalitet og mindre støy, estetisk opprustning, universell utforming og trafikksikkerhet.

Programmet skal bidra til at Groruddalen inngår som en integrert del av et mijøvennlig transportsystem for Oslo-regionen.

Tiltak:

  • Bygging av gang/sykkelbro over E6 ved Furuset senter
  • Prosjektering. Miljøprioritert gjennomkjøring (MPG) - nedre Kalbakkvei fra Kalbakken til Bedriftveien
  • Støyskjermingstiltak i Nedre Kalbakkvei nord for Bedriftsveien
  • Støyskjermingstiltak i Brobekkveien nord for Østre Aker vei
  • Sykkelparkering i tilknytning til kollektivknutepunkter (ikke kartfestet)
  • Bedre kollektivtilbud i Groruddalen - styrking av tverrgående busser, Furuset -Grorud T.
  • Gang/sykkelbru over Ytre Ringvei ved Tveita
  • Prosjektering av gang- sykkelvei langs Tvetenveien
  • Kollektivtiltak i Groruddalen (ikke kartfestet)
  • Gang/sykkelbru fra Fyrstikkbakken til Nils Hansens vei
  • Trondheimsveien - miljøfartsgrense
  • Mur langs Rv 4 - mindre utbedring ved Veitvet
  • Rv 4 - overhøydejustering ved Kalbakken
  • Oppgradering av Nedre Kalbakkvei, parsell Strømsveien-Alfasetveien
  • Rv 163 - ombygging av kryss og ramper på Brobekkveien
  • Rv 163 - Støyskjermingstiltak ved Stigenga
  • Tiltak på Grorudbanen og Furusetbanen (oppgradring av stasjoner, bedre tilgjengelighet til stasjoner)
  • Diverse fremkommelighetstiltak (ikke kartfestet)
  • Tilgjengelighet for stoppe- og omstigningssteder, park & ride (ikke kartfestet)
  • Oppussing av Haugenstua stasjon, ny adkomst og plattform
  • Fornyelse og modernisering av Alnabruterminalen

Staten bevilger 139 millioner kroner til dette programmet, mens kommunen bevilger 24,6 millioner kroner fra det ordinære budsjettet og 12,6 millioner kroner i Groruddalsmidler.