– Vi har nulltoleranse for alkohol. Det er å kjøre buss og ha ansvar for mange reisende i alkoholpåvirket tilstand, kan vi ikke ha noe av, sier kommunikasjonssjef i Unibuss, Ina Helen Østby.
Unibuss skal etter sommeren overta åtte busslinjer i Østensjø-området og har derfor kjøpt inn 54 splitter nye busser. Det er disse bussene som nå får alkolås.
– Vi ser på dette som en ekstra garanti for at det trygt å reise med buss i Oslo, sier Østby.
Sjeldent problem
Selv om det ikke er vanlig, så har det har vært episoder der bussjåfører har blitt tatt for å drikke på jobben. I februar i år måtte passasjerene om bord varsle politiet da en sjåfør som kjørte Lavprisekspressen fra Kristiansand til Oslo, viste seg å være full.
Etter denne episoden har Unibuss, som eier Lavprisekspressen, installert alkolås på alle Lavprisekspressen-busser og flybussekspressene til Rygge og Torp.
– Dette er en type problematikk som vi dessverre kommer borte i. Heldigvis veldig sjelden, men det skjer. Ved å installere alkolåser så er vi ett skritt i riktig retning i å kunne garantere at det er trygt å kjøre buss, sier Østby.
Tar stikkprøver av sjåførene
Sjåførene i Unibuss er allerede vant til å bli alkoholtestet, ved at det blir gjennomført stikkprøver ett par ganger i året. Med de nye alkolåsene må sjåførene blåse hver gang de setter seg bak rattet.
– Alkolåser gjør det lettere for oss fordi det gir oss større kontroll gjennom hele dagen. Det vil gjøre sjansen for å kjøre i påvirket tilstand enda mindre, sier hovedverneombud og tidligere bussjåfør i Unibuss, Terje Løkkevik.
Han har de siste nettene vært ute å testet sjåfører, med kun gode resultater.
– Dette er utviklingen, og sjåførene hilser det velkommen.
Denne utviklingen er det også flertall for på Stortinget. De ønsker å innføre alkolås i alle landets busser og taxi, og et påbud kan være på plass allerede neste år. Enn så lenge vurderer Unibuss om de skal innføre alkolås på resten av mange sine bussruter i Oslo.
– Det er ikke et krav per i dag. Men vi vil se på om vi skal installere dette i resten av bussene også, sier Østby.
- LES OGSÅ: