Hopp til innhold

Få bussen på døra

Snart kan folk i grisgrendte strøk i Akershus bestille bussen omtrent som man ringer etter drosje.

Buss-stopp

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter
Foto: Ruter

- I dag har vi et for dårlig tilbud i områder der det er lite etterspørsel etter kollektivtrafikk, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

- Det betyr at vi har bussruter som kanskje går hver annen eller tredje time, og kanskje ikke hver dag en gang.

Kjører når du vil

De såkalte bestillingsrutene skal erstatte faste ruter der det er langt mellom avgangene og få passasjerer.

- Det vil si at vi kjører når kunden vil at vi skal kjøre, sier Reitan Jenssen.

Transporten skal utføres av taxi eller minibuss og kan ta noen avstikkere fra den oppsatte traseen. Men selv om det høres like enkelt ut som å ringe og bestille en drosje tar Ruter noen forbehold.

- Det blir nesten som en taxi, men man må regne med at det blir flere personer med på turen, så må man vente litt lengre og bestille i god tid.

- Kommer dette tilbudet til å koste det samme som en vanlig bussbillett?

- Hensikten er at dette skal være innenfor det takstsystemet som Ruter jobber med.

Et bedre tilbud

I sin nye strategiplan deler Ruter busstilbudet i Oslo og Akershus inn i fire kategorier.

RuterBy skal betjene Oslo og de nærmeste delene av nabokommunene med røde busser. RuterEkspress vil ha gule busser som pendler gjennom Oslo og kun stopper på knutepunktene. RuterRegion vil ha grønne busser og bestillingsruter med minibuss og taxi.

- Dette er veldig bra. I dag er tilbudet i mange av våre kommuner, som Hurdal og Aurskog-Høland, svært dårlig, sier fylkesvaraordfører i Akershus, Inge Solli.

Det er ikke bestemt når bestillingsrutene skal innføres, men Solli er positiv.

- Med et slikt tilbud har folk større mulighet til å reise kollektivt. Hovedproblemet er at vi ikke har noe tilbud på disse trekningene i dag.

Les også: