I fjor kostet det 14 millioner å kreve inn 132 millioner kroner, skriver VG. Kostnadene for innkreving av samme beløp har økt med 4 millioner siden 2008.
I 1996 vedtok Stortinget at bomstasjonskostnadene ved Oslofjordtunnelen skulle ligge på 5 millioner, tilsvarende 6,8 millioner 2011-kroner.
– Dette er kraftige overskridelser som går igjen år etter år, sier Bård Hoksrud (Frp) i Stortingets transportkomite.
Les også: Vi kreve bompenger tross betalt tunnel
Les også: Oslofjordtunnelen er for bratt
Mye dyrere enn oppgitt
I en rapport fra Riksrevisjonen før jul kom det fram at innkreving av bompenger til dels er veldig mye dyrere enn det Vegdirektoratet har oppgitt.
For 14 av 17 selskaper er driftskostnadene til innkreving av bompenger høyere eller veldig mye høyere enn det prognosen tilsa.
Oslofjordtunnelen AS var ikke blant selskapene som ble undersøkt.
Les også: Frykter katastrofe i tunnelen
Les også:
Ønsker obligatirisk bombrikke
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) er heller ikke fornøyd med systemet, kommer det fram av hennes svar til Riksrevisjonen.
Hun foreslår blant annet obligatorisk bruk av bombrikke for alle passerende kjøretøy for å kutte innkrevingskostnadene.
Driften av bompengeselskapene spiser i gjennomsnitt opp 12,5 prosent av pengene bilistene betaler.