Kumlokk, teknisk utstyr og dårlig betong er også blant det som skal skiftes ut når Statens vegvesen skal bruke fem år på å pusse opp ti av Oslos tunneler.
Smestad-tunnelen er den første som skal oppgraderes, og onsdag kveld fikk NRK være med på befaring inne i tunnelen.
- Les om alt om hva som skal gjøres i hvilke tunneler HER
Store hull i veggene og oppsmuldret betong er av de mest synlige skadene, men også det som ikke er like synlig i det man passerer gjennom tunnelen skal skiftes ut.
– Alt det tekniske og alle kabler skal skiftes ut. Det er store mengder med kabler og tekniske installasjoner som man ikke legger merke til når man kjører gjennom tunnelen, forteller Linn Kulberg Knutsen i Statens vegvesen.
Også overvåkningsutstyret i tunnelen skal forbedres, og det skal blant annet installeres ledelys som skal vise vei ved brann og røykutvikling.
- LES OGSÅ:
Har truffet taket på tunnelen
Ifølge vegvesenet er Smestad-tunnelen lav i forhold til andre tunneler, noe som har ført til mye skader i taket. Ved inngangen kan det nesten se ut som om en lastebil har kjørt rett i taket.
– Det kommer av at det er store biler som har skrapet oppe i taket. Det kan være ting som stikker opp fra lastebilene. Dette er en lav tunnel, og den er på kanten av det som kreves av frihøyde, sier Kulberg Knutsen.
– Hva er mest krevende?
– Det er nok rehabiliteringen av betongen i veggene. Der skal vi bruke en metode som kalles vannmeisling. Det er en veldig, veldig kraftig høytrykksspyler for å ta bort dårlig betong, sier Kulberg Knutsen.
– Kjør kollektivt!
Arbeidet med tunnelen starter 1. juni, og da vil østgående løp være stengt. Rundt årsskiftet 2015/2016 flyttes trafikken over i østgående løp, og arbeidene fortsetter da i det vestgående.
I forbindelse med dette vil kapasiteten gjennom tunnelen reduseres med mer enn 50 prosent.
– Vi kan ikke tilby en omkjøringsvei der det ikke er mye trafikk. Vegnettet i Oslo er allerede veldig belastet. Vi informerer folk, og ber de som har mulighet om å velge kollektivtrafikk. Vi legger til rette for kollektivtrafikk, nødetater og utrykningskjøretøy, sier Kulberg Knudsen.