Hopp til innhold

Bilutskifting vil bedre Oslo-lufta

Utskifting av biler vil bedre Oslo-lufta de neste årene. Men fortsatt vil nær 20.000 personer puste inn for mye nitrogendioksyd, viser en utredning fra Statens Vegvesen.

Rushtrafikk i Oslo

Det er høye NO2-konsentrasjoner som har gjort Oslo-lufta helsefarlig den siste tiden.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

– Troen på at motor-teknologien vil løse alle problemer, har vist seg å være overdreven, sier forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk Institutt.

Forsker og sivilingeniøren sier at bilmotoren har blitt renere, men det har hjulpet mindre på Oslo-lufta enn man trodde av to årsaker.

Avgiftspolitikk og overdreven optimisme

Den første er at avgiftspolitikken har gjort at andelen dieselbiler har skutt i været. Dieselbiler har lavere CO2-utslipp og er bedre for klimaet globalt, men har høyere utslipp av nitrogendioksyd (NO2), som er dårligere for små barn, astmatikere og de som sliter med luftveisplager og hjerteproblemer lokalt.

Det er nettopp høye NO2-konsentrasjoner som har gjort Oslo-lufta helsefarlig den siste tiden.

Rolf Hagman

Østlandssendingens reportasjebiler har lave utslipp på grunn av hybrid-teknologi der et ekstra batteri driver en elektromotor, konstaterer forsker Rolf Hagmann ved Transportøkonomisk Institutt.

Foto: Olav Juven/NRK

Den andre årsaken til overdreven optimisme på motorenes vegne er at bilene forurenser mer når de slippes ut i virkelig trafikk enn det man tror når de testes i laboratorier, sier TØI-forskeren.

– Godkjenningstesten er litt for snill. I virkeligheten er trafikken mer hakkete, sier Hagman.

Og hvordan man kjører har betydning for utslippene.

– Jevn, fin flyt gir lite utslipp av helseskadelige gasser, sier forskeren.

Håper på bedre teknologi

Fin flyt er ikke det som kjennetegner Oslo-trafikken, i hvert fall ikke i rushtiden.

Likevel viser beregninger i en utredning fra Statens Vegvesen, Oslo kommune og Bærum kommune at antall personer som er utsatt for helsefarlige NO2-verdier i løpet av året, vil synke fra drøyt 50.000 i 2009 til under 20.000 i 2015. Det vil skje uten andre tiltak enn en naturlig overgang til nyere og renere biler.

Men når bilparken er helt ren, det tør ikke lenger Rolf Hagman i TØI spå om.

– Det vet jeg ikke, men jeg vet at det jobbes sterkt og intenst med å utvikle en bedre motorteknologi. Så får vi håpe at vi er heldigere enn tidligere slik at teknikken gir samme resultat i virkeligheten som i laboratoriet.