Hopp til innhold

Bhatti: – De bør granske seg selv

Arfan Bhatti har fått tillatelse av politiet til å kjøre taxi, noe flere taxiselskap reagerer på. Nå slår han tilbake mot kritikken.

Bhatti

Afran Bhatti har søkt jobb i City Taxi.

Foto: Scanpix

Det er som jeg tidligere har sagt: Det finnes en ukultur i taxibransjen. De burde granske seg selv og sin skyggevirksomhet, før de peker på andre.

Det skriver Arfan Bhatti i en SMS til NRK. Han kritiserer taxiselskapenes reaksjon på hans ønske om bli taxi-sjåfør i Oslo. Bhatti stiller seg bak politets avgjørelse om å gi ham taxilappen, og beskylder heller taxiselskapene for ansette sjåfører med andre forbrytelser på rullebladet.

Lars Dolva, informasjonssjef i Oslo Taxi, mener det skader bransjen at Arfhan Bhatti har fått taxi-lappen.

– Vi er i ferd med å reise oss fra en del tøffe år knyttet til skattesaker. Så kommer altså denne saken hvor politiet er en medvirkende aktør til at omdømmet går ned i igjen. Dette er en trist dag, sier han.

Bhatti skriver følgende i sin SMS til NRK:

Nyheten er gammelt nytt, og det gjelder jobbsøknad også. At disse selskapene utviser slik reaksjon nå etter kun min bruk av ytringsrett på Løvebakken og viser til min tidligere historikk, forteller mer om deres patetiske vurderingsevne, i det de pr. dags dato har flere dømte (bla.a. vold, skattesnusk, narkotika) som ansatte drosjesjåfører og eiere og i noen av selskaptssyrene.

De burde granske seg selv og sin skyggevirksomhet, før de peker på andre.
Politiet har med de lovhjemler der har, også når det gjelder vandelen, foretatt en riktig avgjørelse. De har nok sett på alle mulige lovhjemler og de premissene som gjelder for å utstede kjøreseddel.

Nå er politiet et selvstendig organ, og heldigvis kan ikke disse løsmunnede og kriminelle ledere i forkjellige taxi-selskaper påvirke politiets vurderingsevne, så da burde de holde tunga i sin munn.

– Bør revurderes

Bhatti er tidligere dømt for å ha skutt en person og for å ha medvirket til skytingen mot synagogen i Oslo. Han er også frikjent for terrorplanlegging. Nå har han i følge VG fått kjøreseddel av politiet til å kunne kjøre taxi i Oslo.

Dolva mener politiet bør gå igjennom historikken til Bhatti en gang til.

– Det er så mange dommer opp igjennom historien. Han har til og med gjeldende dommer, så at han skal ha kjøreseddel for taxi virker helt galt, mener Dolva.

Hør radiosaken her:

– Får aldri jobb

Med nyutstedt taxi-lapp har Bhatti søkt jobb hos City Taxi. Det bekrefte Kjell Elfstrand, trafikk- og bemanningsansvarlig i City Taxi, tidligere i dag.

– Vi har fått en søknad i fra Afran Bhatti, men den blir liggende her. Vi mener at politiet bør være strengere om når folk skal få lov til å kjøre drosje og at de bør ha en plettfri vandel, sier Elfstrand.

Men nå benekter daglig leder i City Taxi, Wilhelm Clausen, dette og mener det er en annen Bhatti som har vært innom kontoret og levert søknad.

Sterke reaksjoner

Dolva understreker at de aldri ville gitt jobben til Bhatti.

– Jeg kan garantere at han aldri til å få kjøre for Oslo-taxi og ikke få noe ID-kort hos oss i alle fall, sier han.

Dolva tror kunder vil reagere sterkt hvis de får Bhatti som sjåfør.

– Jeg tenker på skolebarn, funksjonshemmede og eldre mennesker som skal sitte i en intim bilkupé med en slik person foran seg for å kjøre bilen. Det er helt utaktuelt, mener han.

Hør hva folk på gata synes om Arfan Bhatti som taxi-sjåfør:

City taxi mener de etisk sett ikke vil tjene med å ansette Bhatti som sjåfør.

– Den vandelen til Bhatti er vel ikke helt som den burde være. Han er ikke ønsket som sjåfør her, sier Elfstrand.

Rulleblad ingen hindring

Flere taxiselskaper NRK har vært i kontakt med vil at politiet skal være strengere når de utsteder kjøresedler. Sjef for trafikkseksjonen i Oslo politidistrikt Tore Soldahl mener de har gjort en riktig vurdering:

– Det var ingen spesielle diskusjoner rundt godkjenningen, jeg har snakket med saksbehandler og er enig i de vurderingene han har gjort, sier Soldahl.

Oslo politiet godkjenner ca 1500 kjøresedler årlig og rundt 100 får avslag.
Det er ikke et krav til en plettfri vandel, men den må være det de definerer som tilfredstilliende.

Soldahl vil ikke si hvilke vurderinger som lå til grunn for at at Bhatti fikk godkjent sin søknad, men han understreker at det ikke bare er vandelen i seg selv som spiller inn. Bhatti er en fri mann, og soner ingen dom.

Men Lars Dolva i Oslo Taxi sier det ikke kommer på tale å ansette Bhatti.

– Burde det være høyere krav til folk som skal motta kjøresedler?

– Vi mener det bør bli strengere, sier han.