Minoritetstunge skoler har blitt problematisert og diskutert den siste tiden. I den forbindelse har det blant annet dukket opp forslag om å "busse" elever og endre skolekretser for å unngå rene minoritetsskoler.
- Les:
- Les:
Den nye undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom elevsammensetning, frafall og karakterer i osloskolen. Konklusjonen er at andelen minoriteter har svært liten betydning for elevenes prestasjoner, skriver
.- Spissformulert så har andelen minoritetselever overraskende liten betydning for elevenes karakterer, sier sosiologiprofessor Gunn Elisabeth Birkelund ved UiO, som står bak undersøkelsen.
Rapporten omfatter elever både på ungdomsskolenivå og i den videregående skolen. På ungdomsskoletrinnet har Birkelund studert elever som fullførte i perioden 2002-2006. Til sammen dreier det seg om nesten 21 000 elever. Hun har også sett på elever på videregående.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Foreldre med lav utdannelse påvirker barna
Tidligere forskning har vist at elever med foreldre med lav utdannelse i gjennomsnitt har dårligere skoleprestasjoner enn andre. Mange innvandrerforeldre har lavere utdannelse enn resten av befolkningen.
- Det vil selvsagt få betydning for skoler med mange minoritetselever. Men i utgangspunktet vil det si det samme for Ali som for Ane, sier Birkelund.
Forskerne undersøkt skolenes elevsammensetning med hensyn til både foreldrenes utdanning og andel minoritetselever ved skolen.
I studien har de også sett på følgende:
- Elevenes individuelle egenskaper (alder, kjønn etc.)
- Hvilken skole de går på (andelen elever som har foreldre med høyere utdanning).
- For elevene på videregående er karakterer fra ungdomsskolen inkludert.
Forskerne mener at det i ungdomsskolen er skolens elevsammensetning med hensyn til elevens sosiale bakgrunn som har mest å si for karakterne de oppnår.
På videregående, både yrkesfag og studieforberedende, er det karakterer fra ungdomsskolen som har størst betydning for frafall og karakterer.
Bør dempe bekymringer
Birkelund peker på at de ikke har analysert andre aspekter ved skolene, for eksempel det sosiale miljøet, som kan ha betydning for elevenes prestasjoner.
Likevel mener hun funnene i rapporten gir grunn til å nyansere og dempe bekymringene knyttet til elevsammensetning etter minoritetsbakgrunn i osloskolen.
- I den grad skolesegregering er et problem, er det knyttet mer til sosioøkonomiske forhold enn til andel minoriteter på skolen. Men generelt er betydningen av elevsammensetningen på skolene liten, sier Birkelund.