Hopp til innhold

- Uholdbart å vente ni år

KrF vil fremskynde byggingen av dobbeltspor mellom Oslo og Ski, og ha trafikk på to spor allerede i 2015.

Dobbeltspor
Foto: Roald, Berit / SCANPIX

-Med den trafikksituasjonen vi har i dag på Østlandsområdet, holder det ikke at dobbeltspor Oslo-Ski ikke er ferdigstilt før 2018.

Utbyggingen må forseres, mener Hans Olav Syversen (KrF) i en kommentar til Nasjonal transportplan som er lagt fram i dag.

- Jeg skulle ønske at vi nå i stortingsbehandlingen kan samle oss om å prøve å forsere den beslutningen som det ligger an til. For i transportplanen så heter det mulig ferdigstillelse i 2018, sier han til NRK.

- Befolkningen øker

NSBs mange forsinkelser og innstillinger har nærmest skapt opprørstilstander blant pendlerne på Østfoldbanen den siste tiden. Og Syversen mener det haster med å rydde opp:

- Det er nødvendig fordi vi har mange som i dag ikke kommer med de togene som de skal. Vi har en befolkningsutvikling som bare øker i våre områder, og det er svært miljøvennlig å få dette på plass så raskt som mulig, sier han.

Dobbeltspor

Det blir ikke dobbeltspor mellom Oslo og Ski, før tidligst i 2018.

Lenge var det stor usikkerhet rundt om dobbeltsport kom inn i Nasjonal transportplan, men når det skjer, mener Syersen fristen er for lang:

- Det er jo selsagt bedre enn ingenting. Men at vi skal tenke oss ni år før man muligens er i mål, det synes jeg er for svakt. Vi må være mer kontante, og sette mer politisk press på gjennomføringen, sier han.

Vil ha sporene klar i 2015

Krf mener sporet bør være klart for bruk allerede i 2015.

- Jeg mener det må gå an å få planprosessen redusert i tid, og så sette full trykk på utbyggingen. Gjerne i samarbeid med private hvis det er mulig, og dermed forsere utbyggingen med tre-fire år, sier Syversen.

Han får støtte fra pendlerforeningen i Østfold, som mener det haster med dobbeltspor:

- Vi er jo glade for at det blir satt på dagsorden, men tviler på gjennomføringsevnen. Vi ønsker fortgang, og vil jobbe hardt for å forsere saken. Det hjelper lite med nye tog i 2012, hvis det ikke blir nye linjer før i 2018, sier leder i foreningen Willy Frantzen til NRK.

Nøkkeltall og virkningsberegninger nytt dobbeltspor Oslo – Ski

Kostnadsanslag 11 660 mill. kr
Statlig finansiering 2010-2013 2 500 mill. kr
Statlig finansiering 2014-2019 9 160 mill. kr
Samfunnsøkonomisk nettonytte -5 485 mill. kr
Reduksjon i samfunnets transportkostnader 4 910 mill. kr
Reduksjon i næringslivets transportkostnader 1 575 mill. kr
Reduksjon i antall skadde og drepte pr år 4-5 personer
Endring i CO2 -utslipp (sml. med forventet situasjon uten tiltaket) - 5 950 tonn.