Hopp til innhold

- Trakasserte blind passasjer

Drosjesjåførene i Oslo og Akershus har fått 4027 klager hittil i år. Kristin Berg er blind, og følte seg trakassert etter at en sjåfør sa at hennes funksjonshemming var en straff av Gud.

Taxier

Det folk klager aller mest på er imidlertid pris og kjørerute. I tillegg klages det også på sjåførens oppførsel.

– Fått din straff av Gud

40 år gamle Kristin Berg er blind og avhengig av å ta drosje til og fra jobb hver eneste dag. Som regel utveksles det hyggelige ord med drosjesjåføren, men det er en episode hun aldri kommer til å glemme.

Kristin Berg

Kristin Berg

Foto: Rima Iraki / NRK

– Jeg hadde vært på handletur og skulle hjem med mange poser. Jeg kom til en taxiholdeplass hvor det var kun en Oslo Taxi som jeg er avhengig av siden jeg er TT- bruker. Det var veldig vanskelig å komme i kontakt med sjåføren, han pratet trolig urdu med flere kompiser som sto rundt. Til slutt åpnet han døren og begynte å sette noen poser inn.

Berg fortsatte å henvende seg til sjåføren, men følte seg ignorert. Derfor sa hun at hun hadde satt pris på om sjåføren snakket til henne på norsk.

– Da bøyde han seg inn i bilen og røsket posene ut igjen og kom med ganske stygge gloser om at jeg var frekk. Så sa han at jeg hadde fått min straff av Gud siden jeg var blind.

Nå har hun sendt inn klage til Oslo Taxi, til Likestillings- og diskrimineringsombudet og hun har politianmeldt saken.

Gir folk en sjans

Hos Oslo Taxi ser man alvorlig på saken. Kommunikasjonssjef Lars Dolva sier at slikt ikke skal skje.

– Vi er de første til å si unnskyld. I dag er vi ca 2500 sjåfører og blant disse så finnes det ugress. De forstår ikke og de føyer seg ikke etter de kravene vi stiller til å være sjåfør i Oslo Taxi og de vil ikke vi ha.

Nå skal saken gjennomgås.

– Han vil bli kalt inn til våre saksbehandlere og får en saksgjennomgang. Har han tidligere forhold som dette på sitt rulleblad så er det ut av Oslo Taxi.

Er ikke dette forholdet alene nok til å kaste han ut?

– Det kan du godt si, men vi liker å gi folk en sjanse, sier Dolva.

Nedgang

Det er ikke bare Kristin Berg som har klaget etter en drosjetur. Hittil i år har taxisentralene i Oslo og Akershus fått inn over 4000 klager.

Wiggo Korsnes, administrerende direktør i taxiforbundet mener dette tallet er for høyt.

– Det er et høyt tall og det er sikkert 4027 klager for mye, men man skal måle dette opp mot hvor mange turer man har kjørt og hvor mange mennesker man har kjørt.

Til tross for noen misfornøyde kunder, viser tallene fra taxisentralene at det har vært en nedgang på nesten 1000 klager siden i fjor.

– Det har blitt litt færre turer, men samtidig så bruker alle sentralene mye penger på å lære opp sjåførene. Det er ikke snakk om smilekurs, men mer etikk og oppførsel.

Folk klager aller mest på pris og at sjåføren har valgt en annen rute enn det passasjerene mener er den korteste. Trakassering på bakgrunn av kjønn, etnisitet eller funksjonshemming hører man lite om.

Vil fortsette med Oslo Taxi

Uansett mener Korsnes det bør være nulltoleranse for den type trakassering Kristin Berg skal ha blitt utsatt for.

Nå venter Kristin Berg på svar fra Oslo Taxi. I mellomtiden vil hun fortsette å gjøre som hun alltid har gjort.

– Jeg kommer til å kjøre med Oslo Taxi igjen, avslutter hun.

HVA MENER DU OM SAKEN?