Denne sesongen har Tjelle hatt ni dommeroppdrag, de fleste rammet inn av en raus biltur. De to siste månedene har han reist over 3.000 kilometer på ni forskjellige oppdrag.
– Jeg tør ikke tenke på hvor mye jeg har sittet i bil, sier dommer Magnus Henriksen Tjelle til NRK.
Det siste året har han reist rundt 6.000 kilometer. Det tilsvarer distansen fra Vadsø til Kuwait (!). Eventuelt tur-retur Lindesnes-Nordkapp og en bonustur opp til Trondheim.
I Finnmark er det ofte langt mellom fotballbanene. Tjelle bor i Vadsø i Øst-Finnmark, og flyforbindelsene til resten av fylket er ikke all verden. Men han er langt fra den eneste som sitter timevis i bil.
Totalt kjøres det 2,4 millioner kilometer i forbindelse med fotballaktiviteter i Finnmark i året, opplyser Finnmark Fotballkrets til NRK.
– Det er kjøring i forbindelse med kamp, trening, kurs og seminarer der fotballen er målet, sier Paul Erling Andersen til NRK.



2,4 millioner kilometer tilsvarer 60 runder rundt jorden.
Grafikk: Jørgen Terland Gundersen / NRKFlere miljøtiltak
Andersen er rådgiver i Finnmark Fotballkrets med ansvar for dommere, anlegg og trafikksikkerhet, og har vært i kretsen i flere roller i en årrekke. Senest tirsdag kjørte han over 800 kilometer for å holde kurs.
– Jeg sto opp klokken ni og kjørte 43 mil til Kjøllefjord. Etter kurset kjørte jeg 43 mil hjem igjen, og jeg var hjemme 02.30, sier Andersen til NRK.
MILSLUKER: Paul Erling Andersen i Finnmark Fotballkrets er glad i å kjøre bil.
Foto: NFFDårlig flyforbindelse og dårlig samspill mellom flytid og kamptidspunkter gjør at bil er eneste alternativ. Ofte er spillere, trenere, dommere og andre borte en hel helg på grunn av fotballen.
– Klart du er avhengig av å ha arbeidsplasser som er behjelpelige og fleksible. Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det. Du er mange timer borte, sier Andersen.
Med 2,4 millioner kilometer bokført årlig har Finnmark Fotballkrets iverksatt flere miljøtiltak. Flere og flere er over på elbil, og de forsøker å hente dommere fra samme område.
– Vi prøver også å sette opp slik at hoveddommer og assistentdommer kommer fra samme sted. Da koster turen bare én bil. Da kan én dommer plukke opp de andre på veien. Det minsker miljøavtrykket, forteller Andersen.
LANGREIST: Magnus Henriksen Tjelle i aksjon inder onsdagens cuprunde mellom Hammerfest og Tromsø.
Foto: Allan Klo / NRKTusenlapper i kjøregodtgjørelse
– Jeg tar fly når jeg kan til Tromsø og Oslo. I Finnmark blir det ofte kjøring, sier dommer Tjelle.
Onsdag dømte han kampen mellom Hammerfest og Tromsø i cupen. Flyet fra Vadsø til Hammerfest mellomlandet fire ganger på veien.
– Blir det mest kjøregodtgjørelse eller dommerhonorar?
– Det er et godt spørsmål jeg har ikke regnet på det. Det er nok en god blanding.