Markus Waldner og tidligere fartsalpinist Hannes Trinkl er nyansatte renndirektører i FIS og har ambisjoner om å gjøre utforsporten enda mer spektakulær.
Endringene kan komme allerede denne sesongen.
– Vi forbereder en del nye løypeprofiler. Det blir større og lengre hopp, samt mer terreng og bevegelse i løypene, sier Waldner til NRK.
Hannes Trinkl tror utforkjørerne ønsker seg disse endringene.
– Da jeg var utforkjører, likte vi de «ordentlige» utforløypene med lange hopp og som hadde litt ujevnt underlag. Jeg tror utforspesialistene ønsker seg det også i dag, forteller Trinkl.
– For å være helt ærlig, jeg hopper heller 45 meter enn 65 meter, sier imidlertid fjorårets utforcupvinner Aksel Lund Svindal til NRK om planene.
Større hopp i Golden Eagle
Neste års VM-arrangør Beaver Creek er en av bakkene der disse endringene blir gjennomført. VM-bakken skal få både større fart og lengre hopp, sier Markus Waldner til Ski Racing.
– Vi ønsker å få større fart over Golden Eagle, forteller han.
Waldner sier til NRK at de ønsker å «ta tilbake» Golden Eagle, og ønsker seg svev på 50-60 meter. I dag hoppes det rundt 40 meter i dette kjente hoppet.
Golden Eagle og Beaver Creek har en spesiell plass i norsk alpinhistorie. Aksel Lund Svindal falt stygt der under en treningsomgang i 2007.
Nordmannen pådro seg et nesebrudd, flere kutt og brudd i ansiktet samt en skade i setemuskulaturen som en følge av ulykken. Svindal måtte stå over hele sesongen, og var ikke tilbake i verdenscupen før oktober året etter.
Ett år senere gjorde han imidlertid et utrolig comeback da han vant utforrennet i den samme bakken. Dagen etter vant han også super-G.
Saken fortsetter under video
– Har en jobb å gjøre
Nå er Aksel Lund Svindal delt i synet på de varslede endringene.
Den norske alpinisten vil gjerne gjøre utforsporten tøffere og mer publikumsvennlig, men ser likevel med en viss skepsis på at hopplengden økes.
– Jo lenger du hopper, jo lenger er du i lufta. Når du er i lufta, får du ikke gjort noe med det som skjer. Er du i ubalanse når du går ut da, så går det dårlig etter hvert.
Svindal mener det er fullt mulig å hoppe så langt som 60 meter på Golden Eagle, men understreker at det er avhengig av hvordan de bygger inngangen til hoppet og landingen.
– Skal de få Golden Eagle opp i 50-60-meters klassen har de nok en jobb å gjøre med inngangen der for at det skal bli kjørbart. Det skal ikke være hundre prosent trygt, men det er ikke noen vits i at for mange går, heller.
Bekymret for ulykker
Fartsspesialisten understreker samtididg at FIS ikke bør glemme kravet til sikkerhetsutstyr når de nå ønsker å lage løypene mer spektakulære.
– Hjelmene er veldig bra, men bortsett fra det bruker vi nesten ikke utstyr. Det er mye mer underholdende at folk krasjer fordi løypa er vanskelig og så reiser seg igjen, enn at rennet utsettes en halvtime fordi det må flys inn helikopter, påpeker han.
NRK vet at alpinlandslaget ønsker å diskutere planene med FIS når alpinistene returnerer fra sitt treningsopphold i Sør-Amerika.
Kjetil Jansrud er blant annet bekymret for at det skal bli flere ulykker når endringene gjennomføres.
– De fleste som stiller til start gir alt og litt til. Hvis løypa er satt slik at man kan komme opp i hastigheter og lengder på hopp som er farlige, så vil det skje, sier han til NRK.
– Det smeller så mye hardere
Renndirektørenes ønske om mer terreng i utforløypene hilses imidlertid velkommen av Aksel Lund Svindal.
– Terreng gir bevegelse. Om man kjører i 150 kilometer i timen rett frem, så føles det vilt for den som kjører, men du klarer ikke å se det på TV. Det er bedre at tre stykker går på trynet i 110 kilometer i timen enn at en gjør det i 150 kilometer i timen.
– Det smeller så mye hardere i 150 enn i 110, påpeker han.