– Man kan la alkoholen være frem til man får fortøyd. Da kan man nyte en ankerdram, sier Øystein Fagerli.
NRK møter familien Akerli på brygga i Arendal like før de begir seg ut i båten på jordomseiling.
Båtsesongen har meldt sin ankomst i hele landet, og mens sjøtrafikken stiger, viser statistikken at andelen dødsfall i fritidsbåt ikke synker.
I 2017 steg promillerelaterte dødsfall betraktelig.
Vil senke promillegrensa
Statistikk fra Sjøfartsdirektoratet viser at minst ti av totalt 29 personer som omkom i fritidsbåt i 2017, var alkoholpåvirket.
Det er en økning på over 50 prosent av gjennomsnittet de siste fem årene.
Forsikringsselskapet Tryg foreslår nå at promillegrensen på sjøen endres fra 0,8 til 0,2 – slik den er på veiene.
– Vi vet med sikkerhet at en fjerdedel av alle dødsfall på sjøen er koblet til rus, og tror tallet er høyere. Vi er sikre på at en lavere promillegrense vil gi færre dødsfall, sier Tryg-direktør, Espen Opedal til NRK.
Organisasjoner som Motorførernes avholdsforening og Actis har gått inn for forslaget. Også Sjøfartsdirektoratet mener innspillet fra forsikringsbransjen er godt.
Hoppet i sjøen for å unngå politiet
Redningsselskapet (RS) er blant aktørene som i størst grad observerer alkoholbruken på sjøen. I 2017 bisto de over 20.000 mennesker i båt.
– Ulykkene med alkohol i bildet blir ofte veldig alvorlige, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen.
RS ser årlig stygge ulykker som involverer alkoholbruk. Senest i mai forsøkte en ung beruset båtfører å svømme fra politiet etter råkjøring i båt med flere passasjerer.
Pedersen trekker også frem et eksempel i Nord-Norge, der fire personer gikk på et skjær i 30 knop.
– Heldigvis overlevde alle, men det ble en veldig stygg ulykke ut av det.
Usikker på effekten
Båtlivsundersøkelsen for 2018 viser at stadig flere ønsker strengere promilleregler til sjøs. Men da NRK forhørte seg på bryggekanten i Arendal, var ikke alle enige i at grensen bør ned.
– Det bør være lov å ta seg en øl og kose seg med den mens man er i rolig fart, men ikke mer enn det. Man må ikke overdrive. Det vet vi er farlig, sier seiler Anne Line Henjum.
Forslaget møter motstand også fra politisk hold. Helge Orten (H), leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, mener en håndheving av dagens promillegrense vil kunne gi like stor effekt.
Før det foreligger konkret dokumentasjon på at en lavere grense vil redusere dødsfallene på sjøen, ser ikke Orten grunn til endring.
Frykter mørketall
De siste fem årene fikk 35 av totalt 155 personer som omkom i fritidsbåtulykker påvist alkohol i blodet, men Sjøfartsdirektoratet frykter mørketall.
Direktoratets kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus mener lavere grense er en god idé.
– Uavhengig av hva grensa er, skal man være edru når man fører båt. Det vil kanskje være lettere å håndtere, dersom promillegrensen er lavere.
- Les mer: