Hopp til innhold

I ti år har en prøvd å stoppe dødsulykkene

De siste ti årene har 325 mennesker mistet livet i fritidsbåtulykker i Norge. Mens Oslo har færrest dødsulykker er det flest som omkommer på sjøen i Nordland og på Vestlandet.

15. juli i fjor begynte en fritidsbåt å brenne. Båten sank ved Hvidtsten i Oslofjorden.

KVINNE OMKOM: 15. juli i fjor begynte en fritidsbåt å brenne. Båten sank ved Hvitsten i Oslofjorden.

Foto: Andrew Shaw / Redningsselskapet

Hvorfor omkommer rundt 30 personer – hvert år – i fritidsbåtulykker i Norge?

Statens havarikommisjon for transport (SHT) har flere spørsmål enn svar. Nå skal de for første gang granske alle sånne dødsulykker. Dette har vært etterspurt.

Pål Brennhovd

SKAL GRANSKE ULYKKER: Pål Brennhovd er havariinspektør i Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Foto: Marte Skodje / NRK

– Dette har vi ikke gjort før. Vi har ikke gransket disse ulykkene så omstendelig noen gang før, sier havariinspektør Pål Brennhovd.

Kommisjonen har mandat til å undersøke ulykker med fritidsbåter, men har hittil ikke gjort det. Hensikten med det unike prosjektet er å gjøre båtlivet mindre farlig.

Dyster statistikk

– I dag har vi så begrenset kunnskap om omstendigheter, omfang og årsak til fritidsbåtulykker, at vi vil kartlegge alle ulykker med omkomne i 2018, sier Brennhovd.

En mann overlevde og en kvinne omkom ved Hvitsten i fjor sommer. Nå er den fatale ulykken Oslofjorden sentral i Havarikommisjonens arbeid.

– Nå undersøker vi den og skal komme med en offentlig rapport som beskriver hva som skjedde og hvorfor denne ulykken oppstod – og på den måten se hva vi kan lære av det, sier Brennhovd.

Kartleggingen vil omhandle ulykker med fritidsbåter mens de var underveis, lå til ankers eller da båten var fortøyd og personen var på vei om bord eller i land fra båten.

– Det er ikke sikkert vi får alle svarene i slike ulykker, men målet er i hvert fall å få inn all informasjon som er relevant, sier Brennhovd.

Hvem er mest utsatt?

Med vår i været er det travelt hos båtbedriftene. Tveit AS i Sandnes leverer over 200 båter i året. Nå øker de salget.

– Folk vil ut på sjøen og oppleve skjærgården. Mange drømmer om de fine soldagene, sier Jarle Tveit som er markedsansvarlig for bedriften.

Det er Nordland og Vestlandet som har den verste båtstatistikken når det gjelder antall omkomne på sjøen.

Flere raske båter

Politiet gjør seg klar for nok en sesong på sjøen. Og de vet hva som kommer.

Kjetil Sandvik, politioverbetjent, Sør-Vest politidistrikt

POLITIBÅT: Kjetil Sandvik er politioverbetjent i Sør-Vest politidistrikt

Foto: Marte Skodje / NRK

– Det er en trend med raskere båter, det er flere større og raskere båter enn det var før. Og fart er jo en viktig faktor i hvor alvorlig en ulykke blir, sier politioverbetjent Kjetil Sandvik.

Han er ansvarlig for politibåten i Stavanger og mener det ofte bare tilfeldigheter som avgjør hvor alvorlig utfallet av en ulykke blir.

– På den ene siden så er det flere raske båter som gir høyere risiko, og på den andre siden så er det bedre og bedre oppførsel på sjøen generelt, sier Sandvik.

Hvorfor dør rundt 30 personer – hvert år – i fritidsbåtulykker i Norge?

Hva må til for å gjøre båtlivet mindre farlig? Se TV-reportasje om fritidsbåtulykker her.