– Det er mye tungtrafikk på veien og i rushet er det veldig mye biler som passerer i høy fart. Bilister stopper ofte ikke i det hele tatt.
Det sier Annette Dvergsnes i Strandveien velforening.
Hun bor like ved stedet der et skolebarn omkom etter å ha blitt påkjørt av en lastebil i Kristiansand torsdag morgen.
Dvergsnes har selv små barn.
Ifølge Dvergsnes mener flere i nabolaget at gangfeltet ved ulykkesstedet er svært farlig, da et veikryss i nærheten gjør overgangen uoversiktlig.
– Vi opplever denne fotgjengerovergangen som veldig farlig.
Etterspurt tiltak
Veien har en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk på rundt 8000 kjøretøy, ifølge tall fra fylkeskommunen.
Beboerne har i flere år etterspurt tiltak hos Statens vegvesen og Agder fylkeskommune.
– Vi har ønsket opphøyede gangfelt, og fartsgrensen blir satt ned til 40 km/t, sier Johan Koren Hauge i Østre Otra vel.
– Det virker ikke som bilistene oppfatter at her er det en overgang og et kryss med potensielt myke trafikanter å ta hensyn til, sier Dvergsnes.
NRK har sett flere av e-postene mellom fylkeskommunen og velforeningen.
Generasjonsskifte
Beboere i området sier at det foregår et generasjonsskifte i området på Gimlevang og Strandveien, som ligger like ved Torridalsveien der ulykken skjedde.
Der har det flyttet til et økende antall småbarnsfamilier hvor barna nærmer seg skolealder.
– Dermed har vi et økt fokus på at noe må gjøres med denne fotgjengerovergangen, sier Dvergsnes.
Velforeningene i området har tidligere sendt inn innspill til Trafikksikkerhetsplanen i kommunen, og også jobbet parallelt med dialog med fylkeskommunen og bedt om tiltak.
– På grunn av våre henvendelser til fylkeskommunen har de gjennomført målinger knyttet til dette krysset. Vi fikk nå i januar svar på at disse viser at farten er høyere enn ønskelig og at fylket ønsker å vurdere dette som et sted for tiltak.
Over 1000 fotgjengerfelt
Fylkesdirektør for samferdsel, Ola Olsbu, sier til NRK at de gjennom det siste året har jobbet med å finne løsninger og finansiering.
– Også er tilfeldighetene sånn at vi skulle sette i gang tiltak her om tre uker, sier Olsbu.
Det er over 1000 fotgjengerfelt fra 60-soner og nedover i Agder. Mange fotgjengerfelt er en risiko, derfor har fylkeskommunen påbegynt en kartlegging hvor de prøver å få oversikt over feil og mangler.
– Vi bruker opp mot 50 millioner kroner hvert år på mindre tiltak for å sikre skoleveiene, og dette vi gå inn i dette sikringsarbeidet, sier han.
– Men når dere ser at en vei er farlig, vurderer dere å sette inn strakstiltak som en midlertidig løsning?
– Vi vil alltid vurdere midlertidige tiltak, og vi har folk som vurderer hva som er mulig å gjøre, sier han.
Sjåfør siktet
Barnet som omkom gikk i 2. klasse ved Lovisenlund skole i Kristiansand, og skolen har mobilisert for å støtte elevene.
Kristiansand kommune har satt inn kriseteam, og Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Sjåføren av lastebilen er siktet for uaktsom forvoldelse av død. Sjåføren erkjenner ikke straffskyld, sier forsvarer Nils Anders Grønås til NRK.
Sjåføren har vært i avhør torsdag og fredag.
– Han er veldig preget av saken, sier Grønås.