– Det startet litt tilfeldig ved at matematikkurset jeg holdt ble så stort at det ikke var plass i auditoriet. Løsningen ble å streame slik at studentene kunne sitte hvor de ville, forklarer universitetslektor Morten Brekke ved Universitetet i Agder.
Siden prosjektet i Grimstad startet i 2011, har Brekke utvidet tilbudet. Han har nå erstattet de ordinære undervisningstimene med videoer som studentene kan se når de vil.
– Jeg lager korte videoer hvor studentene enkelt kan finne frem til det de trenger å øve på, forteller Brekke.
Han spiller selv inn forelesninger i Grimstad som legges ut på nett til studentene.I tillegg til videoene holder han også seminarer hvor studentene kan komme med innspill og spørsmål.
- Les også:
Blir mer vanlig
Det er flere forelesere i Norge som velger å benytte seg av undervisningsvideoer.
Carl-Fredrik Sørensen, førstelektor ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, gjennomførte et lignende prosjekt i 2015. Han har gjort seg mange av de samme erfaringene som Morten Brekke.
– Vi har fått veldig like resultater når det gjelder karakterer. Mye tyder på at studentene som benyttet seg av videoene i fjor, jevnt gjorde det bedre i alle emnene de deltok i, sier Sørensen.
Han forteller videre at videoene blir mest sett i begynnelsen av året.
– Dette gjenspeiler for så vidt oppmøte på forelesninger. Det er alltid flest i begynnelsen av semesteret og deretter blir det færre som møter opp, sier Sørensen.
Blandede tilbakemeldinger
Sørensen sier at han har fått litt blandede tilbakemeldinger fra studentene, og at dette trolig skyldes at denne læringsformen krever mer arbeid av studentene gjennom hele semesteret.
Sørensen og Brekke avviser begge at de får dårligere kontakt med studentene gjennom undervisningsmetoden.
– Jeg føler jeg prater mer med studentene nå enn jeg gjorde før. Før var det mest til studentene.
Forstyrrende
Mye av grunnen til at Brekke la undervisningen over til video er at studentene selv har gitt gode tilbakemeldinger på undervisningsformen.
Studenter NRK møter på Universitetet i Agder forteller at de ofte blir forstyrret av andre under forelesningene.
– Det er distraherende hvis de foran meg for eksempel sitter og spiller eller gjør andre ting. Og det skjer ofte, sier Ingrid Holle (21).
– Jeg blir litt småprovosert når de oppholder seg på skolen for å spille. De kunne heller vært hjemme, legger Maria Elise Thorkildsen (28) til.
Brekke forteller at elever han har snakket med har gitt uttrykk for at det er bedre å sitte utenfor forelesningssalen.
– En student fortalte meg at han følte seg ubekvem i store forsamlinger. Flere har også fortalt at de fikk mer ro til å konsentrere seg utenfor auditoriet, sier Brekke.