Siste skrik i bibel selges nå i pocketbokstørrelse og kommer i tre varianter. En i lysegrønt skinn med mørkegrønne blader, en rosa med ekte beltespenne på og en i dongeritrekk med brodert kors og glidelås.
Innholdet er det samme, men innpakningen er ny – og ment for den unge garde.
– Veldig fancy, sier Lars Kristian Rud, en av de unge guttene NRK møtte på på Dvergsnestangen utenfor Kristiansand hvor kristne ungdommer er samlet på leiren Arena.
En annen lar seg ikke friste av en ny rosa bibel.
– Jeg synes ikke den passer til meg, Jeg ser potensialet i at mange velger den – spesielt jenter. Kanskje den virker artigere å lese når den ikke er innbundet i brun skinnperm, sier Erik Storli.
– Passion for fashion
Bibelselskapet var på plass på leirstedet for å vise fram og pushe bibler.
– Tanken er at de skal være interessante for ungdom og at de skal vare relativt kort tid – så lager vi nye. Innpakningen har noe å si for at du skal gidde å åpne boka. Vi håper flere skal lese bibelen når vi gjør dette, sier generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad Kvammen.
De aller fleste ungdommene på festivalen hadde allerede en bibel, men flere lot seg likevel friste.
– Passion for fashion, som en av dem sa.
Selger godt
Da Bibelselskapet i fjort lanserte en ny oversettelse av Det nye – og Det gamle testamente
. Bibelselskapet brukte elleve år på å utarbeide den nye bibelen, og det kostet 32 millioner å lage den.Den nye innpakningen av et noe saftigere bibelspråk fremmer også salget.
Etterspørselen etter trendbiblene som har vært på markedet en måneds tid, er stor. Det sier assisterende butikksjef i Bok & Media i Kristiansand, Aud L. Abrahamsen.
– Alle bibler i ny innpakning selger egentlig godt. Disse nye små utgavene er det først og fremst de unge som kjøper eller andre som skal gi bibelen i gave til en ungdom, sier Abrahamsen.
- Les også:
.