Åtte passasjerer som tok nattoget fra Stavanger til Oslo fikk ikke sengeplass onsdag kveld. NSB hadde nemlig tatt bort en av to sovevogner, uten at bookingssystemet var oppdatert. Dermed var det solgt billetter til en sovevogn som ikke eksisterte.
Fortvilet
Olav Skeie var en av de heldige som hadde fått billett til vogn nr. 11 som var sovevogn. Mens de som hadde kjøpt billetter til sovevogn 10, fikk ikke sengeplass. Vogn 10 var nemlig en vanlig vogn med sitteplasser uten at passasjerene visste om forandringen.
– Det kom passasjerer som hadde kjøpt sovevognbilletter og som måtte sitte oppe hele natta, forteller Skeie til NRK.
Skeie som var på vei fra Kristiansand til Oslo, tilbød en av passasjerene å sove i hans sovekupé.
– Det er uprofesjonelt å ikke informere passasjerene om at en sovevogn var borte, mener Skeie.
Han sier at de ansatte på toget ikke visste at vogna var borte.
NSB legger seg flat
Strekningsansvarlig for Sørlandsbanen, Dag Brekkan, beklager det hele. Det er to sovevogner på nattoget. Men en av vognene er tatt ut for ombygging og vedlikehold uten at billettsystemet har fanget dette opp.
– Ja, vi har solgt billetter til en sovevogn som ikke fantes, bekrefter Brekkan.
Han forteller at feilen i bookingssystemet er rettet opp. I desember i fjor meldte NSB om ruteendringen med bare en vogn i stedet for to, uten at det ble fanget opp av bookingsystemet.
– Vi beklager dypt overfor de berørte kundene. Jeg har ingen problemer med å sette med inn i situasjonen til de som ikke fikk sovevogn, sier Brekkan.
Legger ikke ned nattoget
Brekkan sier at NSB ikke har planer om å legge ned nattogtilbudet fra Stavanger til Oslo med retur. Han sier også at de som kjøpte billetter til sovevogna og ikke fikk plass kan søke om å få tilbakebetalt pengene.