– Vi var lenge bekymret for om vi skulle klare å skaffe disse pengene. Da var det ganske dystre utsikter for hvordan dette ville gå, sier Knut Arne Gjertsen.
Han er administrerende direktør i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, som eier det folkekjære skipet.
Fullriggeren som også er kjent som skoleskipet Sørlandet nærmer seg 100 år på de syv hav. Skipet trenger nå omfattende vedlikehold for å kunne fornye seilingstillatelsen.
– Dette er være eller ikke være for oss. Dersom sertifikatet ikke kan fornyes vil en avgjørende del av inntektene opphøre, sier Gjertsen.
Det er blant annet skroget og stordekket på skipet som trenger vedlikehold. Til sammen er kostnadene anslått å være på over 33 millioner kroner.
Med penger fra Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune og Sparebanken Sør er denne finansieringen på plass.
Skal gjøres klar for regatta
Fullriggeren befinner seg i dag midt på Atlanterhavet med kurs for Kristiansand. Om bord er 66 elever som har hatt et skoleår utenom det vanlige.
Etter hjemkomsten 1. juni venter det en overhaling på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.
Der skal skipet gjøres klart for nye skoleår og ikke minst til The Tall Ships´ Races som arrangeres i Kristiansand i 2025.
– Vi var livredd for at vi ikke skulle få være med på det. Det ville vært flaut, sier Gjertsen.
- Tall Ships' Races ble arrangert i Arendal i fjor. Se bildene her.
– Gave til hele landsdelen
Landsdelens største bank, Sparebanken Sør, bidrar med 15 millioner kroner for at skipet skal få det sårt trengte vedlikeholdet.
– Skoleskipet Sørlandet har kulturell og historisk viktighet for sjøfartsnasjonen Norge og for den landsdelen vi er en del av. For oss er dette en gave til landsdelen, sier konserndirektør for marked og kommunikasjon i banken, Eva Kvelland.
– Jeg var ganske rørt når Sparebanken ringte og sa at de kommer med en gave, sier Gjertsen.