– Rekesalaten jeg pleier å kjøpe har gått opp, ... jeg tror nesten 20 kroner!
Jorunn Beckmann er på vei inn døra til en lavpriskjede i Kristiansand.
Hun er èn av mange som tenker nytt mellom hyllene i matbutikken.
Den lokale rekesalat-favoritten taper.
DROPPER: Jorunn Beckmann går forbi den dyreste rekesalaten.
Foto: GEIR INGAR EGELAND / NRK– Jeg har gått over til crabsticks, sier Beckmann.
Mange av matvarene du handler i butikken hver uke har nemlig steget med over 20 prosent på ett år
Kaffe. Ketchup. Svinekjøtt. Hamburgerbrød og pasta - er blant verstingene.
Se lista over noen av de største prisbombene (kilde: SSB):
31 prosent dyrere - kaffe
29,8 prosent dyrere - melon
27,2 prosent dyrere - Ketchup/sennep
26,3 prosent dyrere - svinekjøtt
24,1 prosent dyrere - fersk torsk
24 prosent dyrere - pølsebrød, hamburgerbrød og pitabrød
23,9 prosent dyrere - hermetisk frukt
22,8 prosent dyrere - pasta
22,6 prosent dyrere - smør
21,5 prosent dyrere - agurk
Ketchup fra 14 til 19 kroner
NRK gikk på handletur i november i 2021. På en tilfeldig valgt lavpriskjede fylte vi handlevogna.
Ikke spesielt fasjonabelt. Ikke spesielt smalhans.
Med andre ord helt standard matvarer for rundt 1400 kroner.
Nå i november gjorde vi samme runde.
Samme butikk. De samme varene. Tolv måneder var eneste forskjell.
Og, eh ... prisen.
Handlevogna til rundt 1400 kroner på Rema 1000 var gått opp nærmere tre hundre kroner, noe som tilsvarer 19 prosent.
Samtidig sjekket vi prisene på identiske varer hos konkurrentene Kiwi og Coop Extra.
Det viser akkurat samme tendens. Pluss 19 og 18 prosent på ett år.
Noen faste gjester i kjøleskapet har steget mye.
For eksempel har ketchup med grønn kork gått fra 13,90 til 18,90.
SJEKK DATO: – Jeg kikker etter datovarer oftere enn før og velger rimeligere merker, sier Kristine Byrkjedal.
Foto: GEIR INGAR EGELAND / NRKSjekker datovarer oftere
Utenfor Kiwi-butikken på Lund i Kristiansand er det mange som har lagt om handlevanene det siste året.
Vi spurte ti stykker om de beste rådene mot høye matbudsjetter.
Her er hva vi fikk:
- Kjøp rimeligere merke
- Dropp enkelte, dyre varer
- Bruk app som skanner tilbud
- Lag mat fra bunnen av
- Jag etter tilbud i ulike butikker
- Start handleturen i kjøleskapet
- Lag middag for to dager av gangen
Har dine handlevaner endret seg det siste året?
– Vi sjekker datohylla oftere. Og vi kjøper oftere matvarer som er av et billigere merke, sier Kristine Byrkjedal.
Ukehandel. Mer plan på tingene. Gå forbi noen av hyllene.
Hun sier prisboomen har gitt en dytt til mer organisert mathandel.
– Så må vi gi avkall på noe. Vi kan ikke spise for eksempel biff så ofte man vil. Men jeg tror det er lurt å unne seg noe godt av og til også. Mat er viktig.
Noen ganger kan man droppe servering.
– Man kan for eksempel gå en tur med venner i stedet for å invitere på middag, sier Byrkjedal.
BUDSJETT: – Som student må jeg sette opp budsjett, og handle ut ifra inntektene, sier Roberto Edland.
Foto: GEIR INGAR EGELAND / NRKStudent Roberto Edland har for alvor tatt i bruk en app som sjekker tilbud og kampanjer.
– Jeg sjekker mye oftere enn før. Som student merker jeg jo prisveksten, så jeg prøver å være litt taktisk, sier Edland, som sper på inntektene med deltidsjobb.
– Lag et månedsbudsjett, er mitt tips. Så ser du kan du kan bruke ut ifra inntektene.
12,9 prosent ifølge SSB
Prisboomen på NRKs handlevogn er noe høyere enn SSBs konsumprisindeks, som viser at vi har opplevd en generell økning på 12,9 prosent i matprisene det siste året.
– VIL ROE SEG: Espen Kristiansen i SSB tror prisboomen i matbutikken vil flate ut neste år. Men vi skal neppe tilbake til 2021-nivå.
Foto: Bjørn Olav Nordahl / NRK– Når NRK får pluss 19 prosent har dere plukket noen flere varer som har økt mer i pris enn gjennomsnittet, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.
– En sånn regnemåte er veldig avhengig av hvor dyre varer dere velger. Og hvilke varer, sier han.
SSBs prisindeks er et snitt av over 25.000 matvarer.
Og når SSB regner ut den samlede prisveksten betyr de vanligste varene mer enn de sjeldne.
Med andre ord tar SSB hensyn til hvor mye ketchup som selges i Norge når de regner på tallene.
I det store bildet har «oljer og fett» steget mye, spesielt olivenolje og solsikkeolje.
– I neste omgang ser vi en effekt av dette i mange matvarer. I tillegg betyr strøm og drivstoff også mye for produksjonen av matvarer, sier Kristiansen.
OPPGANG: På lavpriskjedene steg Nugatti fra 23,10 til 32,90 på tolv måneder.
Foto: PÅL TEGNANDER / NRKHurra for kokesjokolade
Prisøkningen på mat er den største siden 1982.
Den gang hoppet prisene på grunn av den internasjonale oljekrisen ved utgangen av 70-årene, og endringer i politikken på starten av 80-tallet.
Også den gang var internasjonalt press på råvarer én av drivkreftene.
– Skal prisene fortsette å øke?
– Vi tror økningen i priser vil flate ut. Men vi tror ikke nødvendigvis at prisene vil gå ned, sier Kristiansen.
– Kommer ketchupen tilbake til 2021-nivå?
– Enkelte matvarer kan nok falle tilbake til tidligere nivåer. For eksempel oljer, hvis situasjonen i Ukraina blir mer normal. Men ellers tror vi ikke prisene vil falle mye.
Og, om det er noen trøst.
For de som skal dyppe julemarsipan i varm sjokolade de neste ukene.
Ett produkt har - ifølge SSB - sunket i pris med over 2 prosent.
Kokesjokolade.
Har du noen gode råd til hvordan vi kan spare penger på mat?
Velkommen til dialog hos NRK. Siden du er pålogget andre NRK-tjenester så slipper du å logge inn på nytt her, men vi trenger ditt samtykke på våre brukervilkår for dialog på nett