Agder Teaters store utescene i steinbruddet i Fjæreheia i Grimstad kan nå bli en nasjonal scene.
Det monumentale anlegget har i 15 år vist Agders Teaters forestillinger, men lite annet.
Når Agder teater nå slås sammen med symfoniorkesteret og opera i det nye teater- og konserthuset Kilden, har driften av Fjæreheia blitt et problem.
Fredag blir nye planer for utescenenen presentert.
Hamlet i Fjæreheia
Eindride Eidsvold og Henrik Rafaelsen var Claudius og Hamlet med akustikk preget av en 40 meter høy granittvegg bak dem.
Sommerens moderniserte Shakespeare-stykke er foreløpig siste oppsetning i de 15 årene Agder teater har hatt og brukt det monumentale anlegget i det tidligere steinbruddet i Fjæreheia i Grimstad.
En teaterscene skapt av daværende teatersjef Bentein Baardson.
Det er et flott, men kostbart anlegg å drive.
Ny driftsmodell
Agder Teater er nå på vei inn i en unik driftsmodell i norsk og europeisk sammenheng, der teater, opera og symfoniorkester blitt ett selskap under taket til milliardbygget Kilden i Kristiansand.
Men i denne prosessen er Fjæreheia blitt en for dyr gjenstand å ta med inn i fellesboet, og Kristiansand, Grimstad og de to Agderfylkene, som eier teateret, har arbeidet frem en ny ambisøs løsning for Fjærheia.
Denne løsningen presenteres på en pressekonferanse i dag.
Det forteller Aust-Agders fylkeskultursjef Per Norstrøm.
Sceniske kvaliteter
Det skal tales høytidsstemt med hovedsceneformat i Fjæreheia også i fremtiden.
Agder teater har gjort det klart at selv om anlegget er ubehagelig dyrt å eie og drive alene, så har det store sceniske kvaliteter.
Og regionteateret på Sørlandet vil uansett fortsette å spille ute i Fjærheia, selv om det flytter innendørs i sitt nye milliardbygg i Kristiansand.