– I Kristiansand-skolen har vi litt forskjellige forsøk med å implementere teknologi i læringsarbeidet. Lindebøskauen er den første skolen som tar dette skikkelig på alvor og gir nettbrett til alle elvene, sier Ole Wongraven Pedagogisk it-rådgiver hos oppvekstdirektøren i Kristiansand kommune.
Han sier andre skoler i kommunene også har prøvd nettbrett, men i en mye mindre skala. Da har det kun vært enkelte klasser eller trinn som bare fått. En rekke andre kommuner har også tatt i bruk nettbrett.
Ny undervisning
Rektoren på Lindebøskauen skole, Øystein Knudsen, sier de nå skal begynne å tenke på en ny måte i undervisningen.
– Dette er ikke bare en ny skrivemaskin, vi skal gjøre ting på en annen måte. Elevene skal kombinere tekst, lyd og bilde, og lage egne produkter ut av det, sier han.
Rektoren forteller at nettbrettet skal brukes til skolearbeid både på og utenfor skolen, men elevene kan også laste inn egne programmer og bruke det privat.
– Den eneste begrensningen er at nettbrettet skal være plass til det vi skal gjøre på skolen, sier han.
- Les også:
- Les også:
Fornøyde
Hos elevene faller det nye læringsverktøyet svært godt i smak.
– Det er gøyere enn å skrive, og man får undervisning på en litt annen måte, sier Emma Ekberg. Hun har blant annet brukt nettbrettet til å lage sin egen digitale bok.
– Du har flere muligheter og flere verktøy å bruke, sier Philip Emanuel Jackson.
Framtida
Ole Wongraven i kommunen sier at erfaringene fra Lindebøskauen er viktige. De skal tas med i diskusjonen om hvordan elever i Kristiansand-skolen skal få på plass den femte grunnleggende ferdigheten, nemlig IKT-ferdigheten.
– Det som er ekstra spennende her er at det er «en til en» på hele skolen, sier han.