Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Åse Michaelsen, krever at Statens vegvesen ser på andre alternativer når ny Varoddbru i Kristiansand skal bygges.
Skadene i bru-skjøtene har førte i 2011 til stengning av den gamle hengebrua i lengre perioder.
Foto: Svein SundsdalProsjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen
Foto: Line Oftedal Pedersen/NRKDen nye broa må bygges i etapper, med trafikk på underveis.
Tror det går bra
Michaelsen tror trafikkavviklingen vil bli et stort problem i byggeperioden.
– Jeg tror hun engster seg unødig, sier talsmann for NAF Ole Odd Berge.
Han har tro på at vegvesenets planer for byggeperioden er gjennomførbare.
– Trafikken vil bli hindret av utbyggingen, men så lenge de fremdeles sier at de skal klare å ha to kjørefelt i hver retning, så vil det ikke være de store problemene. Selv med redusert hastighet, sier Berge.
– Målet vårt er at det ikke skal bli galt i det hele tatt. Trafikkavvilingen er noe vi kommer til å jobbe mye med, både i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet, beroliger prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen.
Flere busser
Ole Odd Berge i NAF er mest skeptisk til ulykker i rushtiden, og fare for lengre køer enn det blir ved ulykker i dag.
Han understreker at dette er en hovedfartsåre med E39, der det er viktig å ha et ekstra godt busstilbud i anleggsperioden.
Det er problemer med rust i stål og betong som ramler ned fra den snart 60 år gamle broa over Toppdalsfjorden.